16.2.13

Bokomtale: Med naturen som inspirasjon

Alana Dakos har kommet med ny bok, igjen. Det er bare i fjor hun kom med bok sammen med Hanna Fetting, en annen av strikkeverdens designerwünderbarn, Coastal Knits. Og - i mellomtida har hun også utgitt en barnebok for å lære unger å strikke.


Den dama er kreativ! Ikke bare har hun to små barn (og alt det andre, podcast, hus, mann ... ), men hun er et oppkomme av ideer og mønstrene kommer rekende på en fjøl ...

Den nyeste boka hennes heter Botanical Knits, og alle mønstrene er inspirert av forskjellige typer blader i naturen.


Egentlig er det ganske så enkle mønstre, fasongene er relativt oppogned, men det er måte hun har brukt disse formene, hvordan hun har inkorporert dem i en raglan, i en lueform, akkurat rett høyde og bredde. Alt virker så balansert og riktig, og jeg er så imponert.


Og så kommer garnvalget og fargene i tillegg, og modellen og bildene da. Modellen er forresten et godt bilde på hvilke aldresgruppe hun henvender seg til (yngre), det er ikke alle plaggene som vil være så fin til en middelaldrende dame som undertegnede, men håpet er det siste som dør ;)
Dakos fortalte forresten om modellen at hun dagen før fotograferinga hadde vært og fått tannbehandling så de valgte å gå for den dramatiske looken ;))))


Dakos har også oppretta en Ravelry-gruppe, der alle mønstrene har fått sin egen tråd så hvis man ønsker å kaste seg inn i engelske mønstre det så er det lett å få svar hvis man står fast.

Den nyeste boka hennes har riktignok bare kommet i e-bok ennå, papirutgaven kommer i mai. Bestiller man nå får man e-boka umiddelbart, mens papirutgaven sendes i mai. Dessverre er portoen nesten like dyr som boka (boka koster $22 mens ikke-prioritert porto er $14). Jeg har nå likevel bestemt meg for å kjøpe boka, jeg da. 

9 kommentarer:

  1. Bokomtaler kan jeg like! Takker og bukker!

    (Hva skjedde med den ti-strikkebøker-du-anbefaler-serien?)

    SvarSlett
  2. Jeg er overraska over hvor mange som husker at jeg satsa på 10 bokomtaler for 52 år siden, og som stadig spør etter dem. Eller river av skorpa, som jeg liker å si det.

    SvarSlett
  3. Mange flotte mønstre i den boka, ja! Foreløpig ikke bestilt den, men står høyt på ønskelista..

    SvarSlett
  4. Åh det der så lekkert ut! Vil/må ha!!!

    SvarSlett
  5. Det ser ut som en nydelig bok.

    ...h[per det ikke er alt for mange oppsrifter som ikke egner seg for middelaldrene damer...

    SvarSlett
  6. Åh den ser ju alldeles fantastiskt frestande och inspirerande ut.

    SvarSlett
  7. Jeg elsker sånne bokomtaler! Dette må jeg undersøke nærmere, ja!

    SvarSlett
  8. Jeg er jo i plasterbransjen! Såklart drar jeg av skorper! :)

    SvarSlett
  9. Mye fine saker her, takk for omtale :O)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...