27.2.13

Bladomtale: Textisles 2

Kjenner du Betty Mouat? Kanskje du som meg ikke hadde noe kunnskap om navnet før du så de nye mønstrene til Kate Davies? Og kjenner du det elektronisk nedlastbare bladet Textisles? Det er også en Kate Davis-sak. Ja, altså Betty Mouat er ikke det, hun er en virkelig person, en strikker som kom litt ut av kurs og havnet i Norge for noen år siden. Sånn cirka 130 år siden for å være litt mer presis.

Textisles, bladet til strikkedesigneren Kate Davies, har kommet ut med 2 numre. Det er som tittelen antyder, tekster om øyene nord og øst for Skottland, med særlig vekt på Shetland, og det er om tekstiler. Første nummer handla om det nesten uoversettelige engelske ordet frocks, som kanskje bare er kjent i Norge gjennom Odd Nerdrums kjortler. Interessant førsteblad, men vanskelig tilgjengelig når man bare er sånn middels interessert i emnet.

Textisles 2 derimot handler om det vi nordmenn elsker mest av alt, om oss selv. I hvert fall i randsonen. Det er var en tysk-norsk strikkebekjent som gjorde meg oppmerksom på Betty Mouat og hennes tilknytning til Norge. Hele historien er skrevet av Kate Davies i Textisles 2, og til prisen av ingenting anbefales den på det varmeste.
Den andre delen av bladet handler om den moderne badedraktens utvikling, og med et særlig blikk til kvinners nye muligheter for å delta aktivt som svømmere etter hvert som badedrakten blei mer funksjonell også for dem, for oss. Et sidesprang er den strikka badedrakten - et kapittel vi kanskje skal være glad vi har lagt bak oss? Eller?

Og den tredje delen er to originale Kate Davies-mønstre i Bette Mouats ånd.   

Bildet er tatt i Ålesund etter at hun blei redda
Men altså, hvem var Betty Mouat?

Betty Mouat var en nesten 60-år gammel shetlandstrikker som hadde fått oppgaven å selge årets lokalt strikka shetlandsjaler på et marked et par-tre timer unna der hun bodde. På vei sørover med båt 30. januar 1886 faller kapteinen over bord og de to andre seilerene redder seg i land mens de ser skuta med Betty seile avsted.
 
Bildet er lånt fra Pirate Queen
Endelig havnet hun 7. februar etter en uke på sjøen med bare en flaske melk og noen kjeks (selv om det sies at båten faktisk inneholdt både sild og poteter i tønner - men det var kanskje vanskelig for en eldre dame å ta seg til rette?) på Lepsøy utenfor Ålesund. Stedet der hun og båten blei funnet kalles Columbinebukta, og det er satt opp en plakett til minne. Hvis du vil lese mer om historien finner du det blant annet her (på norsk) eller den mer fargerike og poetiske teksten i Kate Davies' penn i Textisles 2.
Lurer du på hva som skjedde med sjalene hun hadde med seg ombord, som var ment for salg? Ja, da må du kjøpe TextIsles :) 

4 kommentarer:

  1. Så spennende... Må nesten lese resten av historien (ja så nysgjerrig er jeg).

    SvarSlett
  2. Anonym1.3.13

    Så,spennende! :-)) Ebba

    SvarSlett
  3. Takk! Dette passet perfekt for en sjukling som ligger i senga og ikke orker å strikke.

    SvarSlett
  4. Det ble ikke Textisles på meg, men klarte ikke motstå fristelsen til å kjøpe "Colours of Shetland" av Kate Davies ;)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...