22.6.11

Rhinebeck-genseren min er ferdig

Det er en tradisjon at man skal ha noe håndstrikka på seg når man flanerer på ullmarkedet i Rhinebeck i oktober. Og Rhinebeck i oktober passer bra både for luer, sjal og jakker/gensere. Og jeg er ferdig med min genser allerede (selv om jeg også skal ha et sjal i bakhånd, man veit aldri ...).

Det er en tynn, stripete genser i Wollmeise. Det var en av Oslos "løse fugler" som inspirerte meg. Hun hadde en tynn, stripete genser hengende rundt livet, antagligvis for lett å finne varmen ved behov. Den var i andre farger, og det er kanskje det eneste jeg ikke er helt fornøyd med her, fargesammensetninga mi.

Men jeg er så kjempefornøyd med passformen!


Den blei akkurat som jeg hadde planlagt, med lang bole, lange ermer og en høy hals. Og den sitter som et skudd. Den er såpass tynn at den vil passe både med en langarme bomullsgenser under - eller singlet.

Og enda en fordel er at den tar liten plass.  Når jeg skal ut å vandre i fjellene nå i sommerferien skal den få være med. Rundt livet mitt ;)

Jeg brukte Elizabeth Zimmermanns prosentsystem for å finne maskeantall. Jeg visste på forhånd at jeg ønsket lange vrangborder og at genseren skulle være skikkeliggod og lang over rumpa. Elizabeth snakket ikke om raglanfelling, men siden jeg kjenner det fra før av brukte jeg huet i stedet :)


Jeg la opp 72 masker på pinner 2,5 og strikka vrangbord 12 cm. Da vrangborden var ferdig økte jeg ingen ting, men bytta til pinner 2,75 mm. Jeg strikka striper videre og forandre farger hver 4 cm. Etter 25 cm begynte jeg øke 2 masker under ermet ca hver cm til det var 92 masker. Jeg avslutta ermet etter 46 cm. Jeg felt 12 masker under ermet, og strikka andre identisk.

For bolen la jeg opp 240 masker på pinner 2,5 mm, og strikka vrangbord 2+2 10 cm. Så forandra jeg til 2,75 pinner, uten å legge opp flere masker. Etter 15 cm begynte jeg å felle for livet, 2 masker i hver side (tils 4) hver 3 cm til jeg har felt 12 m. Så strikka jeg ca 4 cm rett før jeg begynte å øke igjen, 2 m i hver side (tils 4) til jeg har økt de samme 12. Det er 240 masker igjen.
Når bolen er lang nok felles det 12 masker i hver side, under hver arm. Strikk de tre delene sammen.
Strikk rundt uten fellinger 5 omg. Begynn på raglanfelling, fell 2 m i hvert hjørne (tils 8 m) på annenhver omg. Når det nærmer seg slutten (rundt 180-160) masker kan det være lurt å strikke noen ekstra omganger bak i ryggen med forkorta rader. Sjøl strikka jeg 8-10 omg fram og tilbake i ryggen.

Når det er 80 masker igjen (i mitt tilfelle - jeg vil anbefale 100 m, den blir noe trang i halsen på 80) skal det strikkes hals. Srikk vrangbord 2+2 så lang eller kort som ønket.

Fell av veldig løst!

23 kommentarer:

  1. Den er kjempefin! Veldig smart å ha en tynn genser med seg på tur, faktisk. Kunne trengt en sånn sjøl.
    Og for ordens skyld, Zimmermann skriver om raglanfelling i Knitting Without Tears :)

    SvarSlett
  2. Ja, den sit jo som støpt. Flatterande passform. Og elles syns eg dei fargane i innlegget under var til å smelta for. Go for it girl. Gler meg til resultatet.

    Slit også litt med den sommarstrikkinga. Har endt opp med å satsa på sjal, men har vore inne på tanken om ein singlet.

    SvarSlett
  3. Genseren ble nydelig både i form og farger :)

    SvarSlett
  4. Den er så flott, likte fargene jeg da!!!
    Ha en fin dag, klem.

    SvarSlett
  5. Anja, jeg tenkte ikke på raglan generelt, men i sammenheng med prosentsystemet. Skriver hun om det også i KWT?

    Så fint at jeg får hyggelige tilbakemeldinger på fargene også :)

    SvarSlett
  6. Kjempefin!! Ikke dumt å bruke hue av og til!

    God sommer! Håper du kan ha genseren mer rundt livet en på deg :-)

    SvarSlett
  7. Jättefint! Jag harinte hunnit sticka för Rhinebeck än, men det finns ju lite tid kvar tills dess....

    SvarSlett
  8. Ja, HÄR var passformen perfekt!

    SvarSlett
  9. Hei!! Genseren er kjempefin!! Morsomt med striper og fine farger!! Jeg har ikke brukt dette systemet, men har strikket mange gensere med raglan. Jeg kan ikke fordra å sy sammen løse deler!? AnneK:-)

    SvarSlett
  10. Tynne gensere ruler! Jeg trenger noen til av dem, men det tar jo sånn tid...

    Særs flatterende på.

    SvarSlett
  11. Denne likte jeg! Det enkle er ofte det beste. God torsdag!

    SvarSlett
  12. Flott genser med fin passform og tykkelse!

    Hva i all verden skal jeg strikke...?

    SvarSlett
  13. En virkelig nydelig genser. Fikk lyst til å strikke likedan selv, men kanskje i andre farger... Synes det var veldig greit forklart hvordan du har strikket den. Ha en fin dag :-)

    SvarSlett
  14. Jättefin, jag gillar färgerna skarpt!

    Ang Elizabeth Zimmermann så skriver hon om procentsystemet med ett antal olika varianter på överdelen i Knitting Workshop, raglan också :-) Själv har jag precis börjat på en kofta som ska få fake isydd ärm a la Zimmermann.

    SvarSlett
  15. Anonym23.6.11

    Jeg er vild med farverne!!!
    Pasformen er lige i øjet, den sidder som malet på. Meget flot trøje!

    SvarSlett
  16. Anonym23.6.11

    Denne var super! Flott og flatterende passform, lekre og avstemte farger. Gratulerer!

    SvarSlett
  17. Fargene var jo lekre og genseren sitter som den skal. Når jeg en gang blir slank så må jeg strikke en lsik :-) Du er en racer til å lage mønster- Jeg må ha det skrevet selv om det er til den enkleste modell. Ha en super tur på fjellet !

    SvarSlett
  18. Den ble utrolig flott og for noen herlige farger!

    SvarSlett
  19. Genseren ble kjempefin! Sånn har jeg lyst på. Håper genseren blir hengende rundt hoftene dine alle dager i sommer!

    SvarSlett
  20. Eg krysser fingrane for at det blir så fint i Rhinebeck at genseren kan brukast til pynt. Uansett, pynt eller ikkje, det ser ut som du har funne den perfekte formel for perfekt passform.

    SvarSlett
  21. Smag og behag er jo forskelligt, men jeg er nu vil med farvesammensætningen din. Og sikke et arbejde på de tynde pinde, men tålmodighed lønner sig - flot resultat.

    SvarSlett
  22. "kjempefornøyd" is the new no.1 in my "list of cute norsk words". :D

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...