6.3.11

Ikke som planlagt

Av og til strikker jeg (vi?) og resultatet blir over forventning. Og av og til som forventa. Og av og til, ikke som planlagt, ikke som ønska og håpa. Uten at det er mislykka av den grunn. Bare ikke helt - perfekt?


Da jeg så at Tante Ull hadde lagt ut et håndspunnet garn tenkte jeg umiddelbart: Godterifarge til en ny Maja-lue! Så jeg spurte om hun hadde en farge jeg kunne bruke som bakgrunnsfarge, og under en uke seinere lå begge i postkassa mi, den grønne mer eller mindre spunnet til meg og lua mi - det kaller jeg service.

Siden det var litt tykkere enn foreslått garn av Born to Knit til Maja-mössan strikka jeg bare to repitisjoner, mønsteret består av 4, og 2 holdt lenge. Lua sitter som et skudd, og med sitt doble ullag, hvem vil trenge fleecelue neste vinter og i minus 20? Ikke jeg.


Men som syntes oppsto det et problem. På grunn av kortere fargeskifter i garnet ble mønsteret stripete, og ikke til å se. Av og til er fotografier dårligere eller bedre enn virkeligheten, men jeg vil si det er som syntes. Ikke synlig mønster i noen grad, men likevel en vakker lue fordi fargene er så vakre sammen.

Lua veier 110 gram, lua er strikka på pinner 3 mm både i kant og i topp. Og jeg har 100 gram igjen. Jeg tenker at resten kan brukes til et par votter - fordi votter har mindre omkrets og dermed vil fargeskiftene holde lenger.

Fin, varm lue. Men ikke helt som planlagt. Og jeg lærte noe om strikking denne gangen også.

7 kommentarer:

  1. Kjenner meg igjen, ikke alt blir helt som planlagt, men så lenge vi lærer er det jo fortsatt gøy å strikke! Strikka ei lue i høst som heller ikke ble som planlagt, men den har vært favorittlue i vinter likevel, fordi den ha vært så deilig varm og god.

    SvarSlett
  2. Anonym6.3.11

    Helt nydelige farger i det melerte garnet. Hvordan ville det blitt om fargene hadde vært byttet om? Ensfarget mønster og melert bakgrunn. Tror det ville blitt mer synlig. Hilsen en som ofte rekker opp. Men lua ble fin, fin, som den er, for oss som ikke hadde forventinger på forhånd, men bare ser resultatet.

    SvarSlett
  3. Lua ble kjempefin, men som du sier, det vakre majamønsteret kommer ikke helt til sin rett. Etter ditt forrige innlegg om lua, har jeg bestilt mønsteret og venter spent på at det skal komme i postkassen. Da er det godt å ha din erfaring med for korte fargeskifter i bakhodet når jeg skal velge garn å strikke med. Takk for at du deler! :)

    SvarSlett
  4. Helt nydelige farger! Lekkert garn!
    Synd det ikke gikk som planlagt :-(

    SvarSlett
  5. For en fantastisk garnservice! Jeg er litt spent på å se hva det samarbeidet kan bli til neste gang :)

    SvarSlett
  6. Den høres veldig varm og god ut. Perfekt for en typisk Oslovinter!

    SvarSlett
  7. that's one of the wonderful things about knitting -- we are always learning something! Can't wait to start mine!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...