20.11.10

På hylla

På jakt etter julepresanger (ups, ja ...) i byens bokhandlere var jeg innom Tronsmo i dag. Jeg må være litt skada, tror jeg, for øverst på en hylle - og jeg snakker høyt oppe - så jeg noen pakker med garn. Først tok jeg meg en runde rundt i butikken for å se om garnpakkene la litt mer tilgjengelig andre steder i lokalet, men ikke. Jeg fikk tak i en som jobba der og han kunne fortelle at det er Gazavotter.


- Og hva er Gazavotter?
- Det er selbuvotter du kan strikke i farger fra det palestinske flagget (grønt, hvitt, rødt og svart).

Visstnok var dette en idé fra den ene av de norske legene, Mads Gilber, som var på Gaza da de ble bombet av Israel i januar 2009. 100 av de 260 kr som pakka koster går uavkorta til et proteseverksted på Gaza.
Sjøl syns jeg ideen er kjempegod, men 160 kr for 100 gram garn og et mønster er utrolig overprisa pakker så jeg skjønner godt at pakkene var lagt på hylla, ja.

Og ja, jeg fant julegavene jeg egentlig så etter. Også ;)

6 kommentarer:

  1. Anonym21.11.10

    Great idea !

    SvarSlett
  2. Syntes også det ble litt dyrt.
    Spennende å se hva du har kjøpt garn til nå :)
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
  3. Anonym21.11.10

    God ide, men litt i dyreste laget.

    SvarSlett
  4. Takk, Strikkelise :)
    Jeg må innrømme jeg lurer på hva man egentlig støtter her. 2 garnnøster = 60 kr (og det er butikkpris!), mønster = kanskje 25 (igjen, butikkpris), innpakning 10 kr? 95 kr. 100 til Gaza, hvem tjener de resterende 65? Jeg skjønner ikke tankegangen, jeg. Jo, jeg skjønner de 100 som går til Gaza, men ikke resten. Noen som har noen tanker?

    SvarSlett
  5. Jeg tipper det går noen kroner i sortering og pakking og, i reint arbeid, altså. Er jo garn i fire farger i den posen, så sjøl om det ikke er meir enn 100 g garn tilsammen, er det litt meir arbeid enn å bare pakke f.eks. to farger. Og så koster det litt for distribusjon o.l.

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...