26.10.09

Mulig overkill

Bare en kort ettervee fra New York, fire garnbutikker jeg ønsker å vise fram.

Jeg var så heldig at jeg var i NYC den helga de arrangerte NYC Yarn Crawl 2009, og dét for første gang. Noe som betø langåpne butikker, mye personalet, mange mennesker, gode tilbud, lotterier og i det hele tatt, en positiv stemning i alle garnbutikkene denne helga.
De planlegger å ha det samme omtrent på neste tid i 2010 også, helga før Rhinebeck og Stitches South. Så er det nevnt :)


Purl Soho ligger sentralt i gåavstand fra den midtre delen av Broadway og t-banen, og var nok den av butikkene som var mest hip. Strøket, butikken, folka som jobba der, utvalget ... De hadde et stort og godt utvalg av Koigu og Alchemy Yarns. Ellers er det sikkert lurt å se på hjemmesiden deres hva de til enhver tid velger å føre. Bokutvalget var ikke stort, men sjøl fant jeg mange klassikere der, bøker som det er greit å ha, blant annet mange av Elizabeth Zimmermanns bøker.

Selvom det var sjåka fullt i butikken klarte personalet å være både til hjelp og oppføre seg høflig.


Seaport var en spennende butikk nederst på Broadway, nesten Wall Street: Inn i en gang, inn i en liten heis, opp i 6. etasje ... og der bredte det seg ut en kjempegarnbutikk!

Jeg kjøpte mange bøker der (og kunne kjøpt enda flere hadde vekta tålt det), og noe garn. Dette var virkelig en butikk som hadde mye og som man burde planlegge prosjekter før man dro innom. Eieren fortalte at de hadde strikkekafé der om onsdag ettermiddag.

Tydeligvis en populær butikk dette også, med mange mennesker som tråkka inn og ut.


Knitty City var enda en flott strikkebok-butikk. De hadde også spennende garn som Harrisville og Jamison's, i tillegg til for eksempel Koigu og Manos. De hadde tre bord man kunne sette seg ned ved, både for å strikke og å se igjennom blader og bøker. Eller få tips og råd fra de som jobba der.
De som er på utikk etter strikkeduppeditter, vel, dette er butikken for dem. Det var mye kort, tingester, hjelpemidler ...

Denne butikken og neste lå begge på nord-vestsiden av Central Park, akkurat som butikken The Yarn Company (som jeg personlig fant litt kjedelig blant disse butikkene, og derfor ikke omtaler, men som kan være artig å stikke innom hvis man er i nærheten).
Men de ligger så pass mange kvartaler unna hverandre at det er nødvendig å ta bane dem i mellom.


Yarntopia var en garnhimmel. Særlig for sokkestrikkere som meg. Det var et godt utvalg i Malabrigo, Koigu, Alchemy, Noro, Lorna's Lace ... pluss en del standardvarer. Hun har ikke så godt utvalg av bøker sammenlignet med de andre, men mye mer enn i norske garnbutikker.

Dette er den eneste butikken jeg opplevde hva jeg sjøl mener er dårlig service, men det kan være litt tilfeldig (evn ikke). Jeg kjøpte Malabrigo sokkegarn, og ønsket å nøste det opp i butikken. Jeg hadde ikke mer enn startet da jeg oppdaget at det var et sammensurium av en hespe, og butikkeieren mente det var jeg som hadde satt hespa på feil. Ikke på noe tidspunkt var det snakk om å bytte den, og etter noen spede forsøk på å nøste opp tok jeg det med meg. Og brukte resten av den kvelden på å prøve å nøste opp så mye som mulig - jeg klarte kanskje halvparten.

Min erfaring er at butikkene åpner sent på dagen (12 er ikke uvanlig), at de er åpne på søndager men kan være stengt på mandager, og at hvis man ikke strikker bare sokker og dermed kan kjøpe ett og ett nøste så er det lurt å planlegge prosjekter for å kunne kjøpe garn i større mengder.
Uansett, sammenlignet med London og Berlin er NY en garnhimmel. Leter du etter flere butikker å titte innom, kan kanskje denne lista være til hjelp.

17 kommentarer:

  1. Det var hyggelig med en garnbutikk-sightseeing. Nå fikk jeg også lyst å reise til NY. Lurer på hvordan jeg skal bearbeide (lokke) gemalen til å bli med meg, han har vært 'over there' så mange ganger at han ikke synes det er spesielt spennende. Nå er gode råd dyre!

    Ønsker deg en fin uke :o)

    SvarSlett
  2. Vad roligt det låter! Och vilka härliga färgglada bilder!

    SvarSlett
  3. Hvorfor har vi ikke sånne garnbutikker i Norge???????
    Skjønner jo at det har med økonomi og kundegrunnlag å gjøre, men LITT mer spennende kanskje...?
    Garncrawl var et supertips for f eks Oslos garnbutikker - mon tro om de kunne greie å samarbeide om noe sånt?? Ark på Egertorget har foresten ganske mange strikkebøker, til norsk butikk å være, jeg ble overrasket.

    SvarSlett
  4. Du har virkelig vært i garn himmelen. Kjenner at jeg blir en anelse sjalu. Så herlig :D

    SvarSlett
  5. Vilka garnbutiker...du måste ha varit så nära paradiset man kan komma :)

    SvarSlett
  6. Fikk ikke noe mindre lyst til å dra tilbake til NY city nå...erfmmsX&%!!@@xø%! Heldiggris :-)

    SvarSlett
  7. Hmmm, for en strikkenovise som meg er det fantastisk å se ditt "reisebrev"...Du er min helt, altså :) Jeg klarte bare purlsoho, men nå tror jeg kanskje at jeg mååå tilbake enda en gang...Liker virkelig NY jeg, og enda bedre nå som jeg vet hvor jeg skal dra...

    SvarSlett
  8. Der skulle en ha vært ja *sukk*

    SvarSlett
  9. As a provincial US lover of NYC, I was happy to read your last paragraph! I also appreciated the link, in case I can get to NYC in the near future. I hope that you show your fans what you do with your purchases.

    SvarSlett
  10. Så gøy du har hatt det i NY!

    SvarSlett
  11. are these places on that planet? really?

    SvarSlett
  12. Så kjekt! Tror jeg har vært i den samme garnbutikken Seaport, hvis det er den som ligger nær Wall Street, i fjerde etasje?

    Gode bilder!

    SvarSlett
  13. Fantastiske butikker og for et utvalg da!Tenk om det var slik her i landet også. Ja det er vel et par i Oslo har jeg hørt, men ellers da!!
    (ps, ta en titt i bloggen min da!!)

    SvarSlett
  14. Å kjære, når går neste fly...?? Jeg hiver meg på, lenge siden jeg har sett så mye lekkert...

    Hvor blir de norske butikkene av..?
    Du må ha sved på skyer der borte *ler*

    Ha en flott helg!

    SvarSlett
  15. Jeg er dødelig sjalu. Dødelig.
    =D

    SvarSlett
  16. FOR en fin tur du har hatt! Og takk for at du deler! Morsomt å lese!
    Nå har jeg både lest om turen og en del annet nedover i bloggen din - lenge siden jeg har vært på besøk, skjønner jeg... *litt flau*

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...