26.9.08

Å strikke kunst

Allerede fra de første omgangene kjente jeg at det var noe mellom meg og dette strikketøyet, kall det en kjemi. Alt stemte: garnet (Wollmeise selvfølgelig), mønsteret (sokkemønsteret I Mog Di av Bockstark, strikkefastheten og den der x-faktoren, det som oppstår og sikkert er veldig personlig.
Jeg er strengt tatt ingen sokkestrikker, men jeg føler ikke at jeg sitter å strikker på sokker. Jeg strikker på kunst. Og ikke misforstå, jeg anser ikke meg selv som kunstneren. Jeg er bare det heldige mediumet, den som det strømmer igjennom.
Det går kjempesakt framover, det er et vanskelig mønster og det strikkes på pinner 2 mm. Jeg legger det fra meg, tar det opp og strikker noen omganger, legger det ned igjen, og i mellomtida har jeg klappa på det, snust på det, studert virkningen av the travelling stitches, sett på hvordan fargene i garnet beveger seg rundt på sokken og hvordan hælen elegant formes ... ren nytelse.

Men jeg har ikke bestemt med for om jeg vil strikke sokk nr. 2 ;p

Pure delight and pleasure to knit this sock, I Mog Dig, again knitting in Wollmeise. I can't remember last I had this feeling of contentment, feeling I was doing something right. Difficult, yes, but none the less very satisfying.

7 kommentarer:

  1. Lovely pattern! Are these for you?

    SvarSlett
  2. Beautiful! I normally don't like pooling, but in this it looks like a work of art.

    SvarSlett
  3. I det sistet så har jeg begynt å kikke på sokkemøsntre som de nye "prøvelappene" i fint mønsterstrikk: De er mønstrete + kan brukes til "noe" mer + at de ikke er en hel jakke...

    Har full forståelse for at det bare kan bli en sokk!
    Det andre jeg liker ved disse "nye" sokkene (så en endre utgave hos margot og tenker at de vet hva de gjorde for lenge, lenge siden også) er som du skriver, hæler som fint formes og felling/ øking som ramler på plass i mønsteret bare "helt av seg selv"...
    God strikkehelg!

    SvarSlett
  4. Nydelige farger, og fantastisk mønster!

    SvarSlett
  5. Jeg ble helt forført av innlegget ditt, det høres jo ut som er drømmeprosjekt, og ble derfor veldig betuttet da du plutselig avslutter med å si at det kanskje bare blir en kunstsokk? Ja, ja, hva vet jeg. Kanskje kunstsokker ikke kommer i par? ;-)

    SvarSlett
  6. Hilde C.: Ja, jeg er jo ingen Munch heller, en som driver og kopierer seg sjøl ;p Jeg får se, jeg koser meg så det kan hende jeg gjør en til. Men det er jo så veldig mye annet der ute som lokker og drar!
    Jan, if I knit the second I will give it away for Christmas.
    Merete, det høres ut sånn som jeg driver med vottene min, det. Ikke at jeg lager noe større av dem, men det er fin måte å se om mønsteret fungerer, og likevel få noe ut av det.
    String bean, I really like the pooling on these too, not too great difference and esp. important since the pattern in it self should be visible.
    Bente, takk :D

    SvarSlett
  7. Den sokken er jo et kunststykke og for en nydelig farge! Håper du bestemmer deg for å lage to...

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...