17.3.08

eBay-erfaringer

Mens jeg strikker på Very Terhi (som er overraskende tung på skulderne, flettemønsteret uten pinner krever litt knoting), surfer jeg og kommer over enda en attraktiv og ønsket strikkebok fra Latvia. Det er egentlig en bok som ligger ute på nettet (helt lovlig), se her, men det er det med å ha bøkene i hånda da. Boka er fra begynnelsen av 1990-tallet, og inneholder massevis av mønstersnutter både i farger og i svarthvitt. Den er selvfølgelig særlig attraktiv fordi det foregår diskusjoner på nettet der denne boka stadig blir dratt fram som the ultimate Latvian Mittens book ;)

Av en dame på Ravelry ble jeg gjort oppmerksom på at den lå ute på salg på eBay for noen uker siden. Da klarte å snappe den fra meg mens jeg lå og sov. Budfristen var midt på natta, og jeg trodde jeg var aleine om å by så jeg var ikke så nøye på det. Det var det, tenkte jeg, den sjansen får jeg vel ikke så lett igjen :(


Men da jeg surfa her om dagen oppdaget jeg at den var ute igjen, en annen latvisk selger. Og denne gangen skulle den ikke forsvinne fra meg!
Så jeg la en strategi. Utgangsprisen var 160 kr, men jeg satte en veldig høy budgrense, 500 kr, i motsetning til sist da jeg nok var litt i gjerrigste laget (300 kr). eBay høyner automatisk mine bud når det kommer andre som gir bud, da slipper jeg å følge med hele tida. Det jeg var spent på var om noen annen skulle legge inn bud akkurat i de siste sekundene for da er jeg ikke helt sikker på om eBay vil høyne automatisk (vet du?). Jeg lurer også på om denne typen strategi er særlig egna for misbruk fra selgerens side, ved at de kan spekulere i det for å høyne prisen?
Men uansett, jeg var villig til å betale 500 for den, fikk den for 316 kroner, og med porto kommer den på 420 kr. Jeg er veldig fornøyd :)

Mens jeg fortsatt er i vakre-votter-slaget må jeg bare vise fram noen bilder som jeg fant da jeg søkte på cimdi på google (som betyr votter på latvisk):

Thanks to Be*mused yet again for telling me about this book on eBay, even if I didn`t get it the first time I tried. Now at last I got it, for $84 incl. postage to Norway.

10 kommentarer:

  1. Yay!! I am so happy that you won the second auction, Ann. You are going to LOVE this book!

    SvarSlett
  2. Om noen legger inn et bud de siste sekundene så vil nok e-bay høyne budet ditt. Det blir nok lagt til noen ekstra minutter også. Selger har ikke anledning til å legge inn bud på sine egne auksjoner.
    Så mange vakre votter som du strikker, så tror jeg du kommer til å kunne ha en slik vottehylle selv også :-)

    SvarSlett
  3. Det må da snart være deg fortjent en studietur til Latvia :-)

    SvarSlett
  4. wow -- must be a fabulous book! One can dream .... I have to admit I'm not a fan of eBay because I don't seem to have the patience, but for something so wonderful ... who knows!
    Congrats!

    SvarSlett
  5. forgot to tell you: we are having lots of wet snow storms. Good mitten weather, but I'm too busy this week to knit!

    SvarSlett
  6. sorry: I keep closing my comments when I'm not really finished.

    The photos of the mittens on the shelves: if I was inside there, I would never leave! Wow!

    SvarSlett
  7. HildeC., nei jeg tenkte ikke selgeren under eget identitet, jeg tenkte med hjelp av andre eller under annen identitet. BAre ved å legge inn ett ekstra bud så vil den andre kunne se om jeg har automatisk forhøyning, og da kan den andre spekulere i det. Men det kreves litt spillgalskap selvfølgelig. Men det er ikke så viktig om det blir gjort eller ikke, jeg fikk virkelig noe jeg hadde lyst på og til en pris jeg godtar!
    Supernøtt: November!
    Have a happy Easter, Maryjoo :D The sun is shining here, it's spring alright. And thanks for the knitting link you sent! These Americans always do it large ;)

    SvarSlett
  8. Godt å se du er tilbake på vottekjøret ;) Og hvilken bok!!!!!
    Jeg nøyer meg med nettutgaven enn så lenge, der var det utrolig mye fint. Ikke _helt_ utenkelig at hun som laget Sea Mineral-mønsteret har gløttet litt i samme bok?
    Mange kjenninger fra Latvian Mittens, men gudbevares så mye nytt og fint! Yey!
    Ha ei fin vottestrikke-påske ;)

    SvarSlett
  9. Oj, det var fina vantar! Och en fantastisk länk. Tack! Kanske kan jag försöka mig på något av mönstren en dag...en dag då jag känner mig modig!

    SvarSlett
  10. Der ser det ut til at du har fått en virkelig flott bok. Pulsvarmerne du strikker nå er bare helt rå!! Lykke til videre!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...