12.11.07

Husflidsmesse på Osterøy

I helga var det flere Husflidsmesser i nærområdet mitt, jeg valgte meg den på Osterøy som er cirka en time unna der jeg bor.
Det må innrømmes, jeg er en novice når det gjelder husflidsmesser, jeg tror dette er min første. Og merket meg at jeg har sett alt for mange bilder fra s.k. husflidsmesser (craft markeds) fra USA. Det jeg håpet å finne var en god blanding av de som solgte husflid og de som solgte garn, pinner, vevde merker, og andre hobbyrelaterte produkter. Men det jeg fant på Osterøy var ca. 99 % ferdigprodusert.

Men stor var overraskelsen min da jeg kom over en hyggelig dame som sto og viste strikketeknikker som jeg aldri hadde hørt om, short row og fingerstrikking på to pinner. Og så oppdaget jeg at hun sto og solgte en av strikkebøkene som jeg kjøpte i Oslo i forrige uke (Usynlige tråder i strikkekunsten), i tillegg til at hun hadde en av bøkene som sto på ønskelista mi (Selbuvotter av amerikanske Shea)!
Annemor Sundbø har fronta strikking og ikke minst hverdagsstrikkinga - og hverdagsstrikkeren i mange år, og var en kunnskapsbrønn av typen jeg ikke har møtt før. Hadde jeg ikke følt det ble for mye informasjon på én gang hadde jeg nok stått der ennå :D
Og jeg gikk videre med strikkeboka til Terri Shea, og med en hjertlig følelse av å ha møtt en berømthet!

På slutten av runden min fant jeg også etter hvert to jenter som jeg "kjenner" fra forumet til Hobbyboden, HK og Bente. Og heldigvis sto de og solgte egenprodusert garn :D

De var nok mer like meg og der jeg befinner meg for tida enn de andre husflidsbordene: Nydelig garn, vakre, levende farger, blondemønster, pulsvarmere og ikke minst en ekte og levende interesse for å ta opp i seg nye ting som kommer via nettet, fra andre land.
For det er ikke det at jeg mener husflidsmesser skulle forandre seg bare for å tilfredsstille meg, men det er nødvendig at det fins noe for sånne som meg også på Husflidsmesser for at det skal være interessant å besøke dem.

Turen ut til Osterøy var forresten en opplevelse i seg sjøl: Osterøy, som er Nord-Europas største innlandsøy, var en Winter Wonder Land, pent pyntet med snø under blå himmel.

11 kommentarer:

  1. Så koselig med sånne messer, håper jeg snubler over noen lignende her på Innlandet.

    Du har helt riktig, det er doble trøer på HKs rokk. Hun har en Majacraft "Little Gem". Koselig navn, ikke sant? Min er fortsatt navnløs pga besluttningsvegring. Argh!

    SvarSlett
  2. Hei!
    Tusen takk for hyggelig hilsen i bloggen min!

    Kan være kjekt med sånne messer, men ikke alltid så kjekt for lommeboka..!? Du hadde flaks som traff Annemor Sundbø, da.

    SvarSlett
  3. Hei, jeg har nominert deg. Ta en titt i bloggen min.

    SvarSlett
  4. Anonym13.11.07

    Messen hørtes kjekk ut! Jeg fikk dessverre ikke tatt turen, men det kommer vel flere sjanser:o)
    Boka du kjøpte ser veldig fin ut.

    SvarSlett
  5. Anonym13.11.07

    Det var sikkert gøy på den messa!!! Husflid er ikke helt husflid, som det var i gamle dager, heldigvis........litt moderne saker og ting må til for å få de yngre mer intrs, og det vil jeg prøve å gjøre noe med! Jeg har jo fått meg ny jobb, og gjett hvor?
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  6. Anonym13.11.07

    Hei.
    Såg deg desverre ikke. Og ja, må vel si jeg har vert der før. Kommer fra Osterøy, så jeg har vel vert nesten hvert eneste år, utenom når jeg har bodd for langt borte til å nå det..hihi. Og i år som andre år, den var vel typisk som den bruker å være, utenom HK og Bente, de har jeg ikke sett der før =0)

    SvarSlett
  7. Hei:)
    Å, sånne messer er så koselige. Det er så morsomt å gå og titte, få inspirasjon, og finne ting man bare "må ha".
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  8. Heisann.
    Koseleg med julemesse, men det kan avogtil bli i meste laget av husflid produkter. Kjekt at du fann noko som fenga deg også.
    Mykje flott du har laga åg eg nedover her:o)
    Ha ei fin helg.

    SvarSlett
  9. Anonym16.11.07

    Hei du!
    Ingen båter som har passert ennå, tror det kunne blitt ein kjedelig blogg gitt.. *sukk* Men så lenge Bea disker opp med sjokoladekake og kald melk til kvelds, så skal jeg fortsette å kikke(om hun ikke kommer på noe bedre å sette meg til).. ;D

    Vennlig hilsen Tor
    (Bea hilser også..)

    SvarSlett
  10. Det er artig å gå på messer...Noen ganger blir man skuffet, men som oftest finner man noe som man kjøper eller som kan gi inspirasjon til egne ting... jeg er ikke så flink å finne slike messer, men du kan jo komme med tips hvis det dukker opp noe i nærområdet?
    Inne hos meg er det fredagshumor som rår i dag, men jeg skal kaste meg over strikkepinnene bare jeg er ferdig med fredagsvasken og litt blogghopping... Ha en fin helg!

    SvarSlett
  11. Slike messer er veldig koselige og ofte med mye inspirasjon! men hvordan blir det med lommeboka, hmm:) God helg!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...