29.8.07

... and I take the low road

Så var denne sommeren over, og denne ferien. Siden jeg har begynt i ny jobb har jeg liten opptjent ferie i år, bare 2 uker. Og de brukte jeg å vandre i Skottland med min kjære.


Skottland er beryktet for å regne enda mer enn på Vestlandet, men vi var heldige. Av 13 dager hadde vi tre dager med regn, og bare en av dem mens vi vandret den drøyt en ukelange turen fra Glasgow til Fort William, The West Higland Way (ikke spør meg hvor The East Higland Way er, jeg er ikke engang sikker på at den finnes).

Men det er rart med det, det er også den ene regnedagen vi husker mest fra, og som jeg har færrest foto fra (faktisk bare ett): Den endte med fullstendig skipbrudd for min kjære, han mer eller mindra kravla over dørstokken på ungdomsherberget, og det var helt uaktuelt at vi dro på puben og spiste middag på kvelden - vi snakker 10-15 minutters gange unna. Og siden vi ikke hadde tenkt på å ha med mat måtte jeg improvisere over det som fantes i resepsjonen og av gjenglemtgratis mat, og det er det absolutt verste måltidet vi spiste på hele turen, og med tanke på hvor elendig mat de har i Storbritania så gjorde jeg virkelig en god jobb ;D

De ti beste tingene med turen
* At vi i det hele tatt kom oss dit
* Følelsen av frihet over å bære seg sjøl og sitt jordiske gull
* Det vakre landskapet rundt Loch Lomond
* At vi hadde så lette sekker
* Den utrolige lettelsen føttene mine følte da vi kom fram til neste landsby om ettermiddagene
* At alle reservasjonen og overnattingene var i orden på forhånd
* Det gode vandrerværet, lett overskya mer eller mindre hver dag
* De gode kartene, men også de velmerkede vandrestiene
* Vårt treff med kunstneren Nick Waring - eller ... ?
* At jeg slapp å gå opp Ben Nevis!
Og en 11. ting: All den gode whiskyen!

De ti verste tingene med turen
* Jeg fant ikke skotsk garn
* At så mange kilometre av stien var lagt ved siden av veldig trafikkerte bilveier
* At det var så dyrt, bare øl og aviser var billig i Skottland
* At vi ikke oftere valgte å sende sekkene med transportbilene
* Jeg hater britisk mat! Det eneste som går an er fish-and-chips, og dét er ikke sunt i lengden, med alt det fettet.
* Ubehaget med å være to blant 50 000 andre ;)
* At jeg ikke gikk opp Ben Nevis!
At jeg bare finner sju ting å klage over sier vel egentlig det meste om turen.

Anbefales til alle - denne turen var lett for oss som er vant til å vandre i norske fjell. Stier? Nei, det var oftest gamle militærveier, med alt det betyr for slitasje på føttene.

11 kommentarer:

  1. Det ser superfint ut. Var det en arrangert tur? Med tanke på sekketransport og sånn?
    Gå i Skottland er definitivt et langtidsmål (må få opp fjellformen litt igjen først)

    SvarSlett
  2. Nei, bortsett fra min kontrollfrik av en samboer som hadde - heldigvis! - ordnet alle overnattingene på forhånd så var turen opp til oss. En av strekningene ble litt lang, for meg, så den dagen gikk vi tre timer og så tok vi bussen resten. Det er en fordel med å vandre sivilisert som dette vel må kalles.
    Sekkene kunne vi få sendte fra alle hoteller, B&B og ungddomsherberg vi overnattet på. Vi var faktisk veldig få som valgte å gå med full tursekk, de fleste brukte dagsekker, ja.

    Å vandre på West Highland Way krever ikke særlig god form, mer utholdenhet og godt innarbeida støvler. Vi var ikke særlig godt trent denne gangen, bare den vanlige søndagstur-formen ... Turene var stort sett på fem-seks timer, i lett kupert terreng.
    Anbefales til alle i alle aldre og fasonger :)

    SvarSlett
  3. Ferien din både høres og ser helt fantastisk ut. Hvor går neste tur? :-)

    SvarSlett
  4. Dette høres helt herlig ut! Og så fine bilder! Det værste må vel være garnet hihi. Tusen takk for visningen og ha en fin dag!

    SvarSlett
  5. Ser ut som dere hadde en kjempeflott tur! Sånn type loffe-rundt i england/skottland/irland er noe jeg skal få gjort, en eller annen gang!
    Bånsull-garnet er det rett og slett Bånsull-butikkene som selger! Du finner de på nett, baansull.no tror jeg. Og det er lace tykkelse, såvidt jeg kan forstå. Det er hvertfall litt tykkere enn sytråd :)

    SvarSlett
  6. Og en ting til, geriljastrikkingen fant jeg utenfor biblioteket i Tromø :)

    SvarSlett
  7. Anonym29.8.07

    på calorimetryen så legger jeg opp 120 masker, tror det er det som står i oppskriften. :)

    spennende og en smule utradisjonell ferie dere har hatt, det synes i hvertfall jeg. :)

    SvarSlett
  8. Å du världens tid och land vad jag längtar tillbaka till Skottland när jag ser dina bilder och läser era äventyr! Att du inte fann någon skotsk ull, förvånar mig inte. Vi är många som har letar riktig ull i garnaffärer i hela Storbritannien utan att finna annat än akryl och superwash. Jag fick ta mig helt ner till Penzance för att hitta ull, men då var den också ekologisk.
    Vi tror att alla riktiga stickerskor hittar sin ull på nätet och inte i affärerna.
    Hur går det förresten med det färska äktenskapet? Hoppas bra!!

    SvarSlett
  9. Det ser jammen ut til å ha vært en fin tur, og spreke dere som har vandret og vandret.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  10. Flotte bilder!
    En slik tur står på ønskelista mi ;)
    Ha ei flott helg!

    SvarSlett
  11. Og der fant jeg turen du refererte til ifm mitt eget blogginnlegg om coast to coast walk i Nord England! Høresd ut til å være en super tur, med fravær av regn som en ekstra bonus.

    Håper det er mer sti og mindre vei der jeg skal gå, er ikke glad i å gå på vei. Kommer til å ta med gode asfaltjoggiser med demping, samt trail runners utenom fjellstøvlene. Og ja; skal ha bagasjetransport!

    Har ikke vandret i England tidligere, så dette blir en ny opplevelse. Det er forresten en guidet tur, synes dette var mest trivelig da jeg reiser alene, og vi kommer til å være en gruppe på maks 12 personer.

    Har du andre tips ang. turen, så hører jeg gjerne fra deg!

    Hilsen Mien

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...