27.2.16

Fuglesang i mars

Enda en måned med #restefest2016 på Instagram er over. Og fra 400 i slutten av januar til 1300 i slutten av februar ... det er en god måned for alle landets rester som har ligget der og vansmektes, det! 

Februar var måneden for å strikke Hverdagsjakka sammen inne på gruppa mi på facebook. Det har vært kjempemoro for meg som designer å se dem vokse fram, fargekombinasjone og tilpasninger. Og det er også interessant å se hvilke problemer som dukker opp, hva slags hjelp strikkere tilbyr sine naboer ... både overraskende og av og til veldig - som i VELDIG - kreative løsninger. Det har vært en egen emneknagg inne på Instagram-rommet, på det også, #hverdagsjakksamstrikk 


Foto: Ann Myhre
Jeg må beklage at jeg sjøl ikke har klart å få ferdig noe som helst - som jeg kan vise. Det foregår mye bak skjermen, men jeg skal i hvert fall gjøre et forsøk på å komme sterkere tilbake når jobbene er gjort.  

Men - #restefest2016 er jo på langt nær over. Hele året skal vi danse med rester, sammen. Og jeg har vært så heldig at jeg har fått mange spennende, norske strikkemønsterdesignere til å leke med oss. 
Foto: Ann Myhre 
I mars er det talentfulle Wenche Roald alias Knitnetty. Hun har rett og slett spesialdesigna et #restefest2016-vottemønster til oss, Fuglesang. Det er strikka i seks farger (hvis man har såpass), og kommer i to størrelser, avhengig av strikkefasthet (28 og 26 m per 10 cm). 

Fra nå og ut mars koster mønsteret 25 kr, etterpå koster prisen opp. 

Vis gjerne underveis-bilder på Instagram (#vottenefuglesang), eller lag lenker til bloggen din i kommentarfeltet under - jeg hører gjerne hvordan du bruker opp restene dine. Du må selvfølgelig også gjerne vise den fram på facebook. 

Som vanlig er det spennende å se alle fargekombinasjonene som er mulig når paletten består av så mange farger. 

5 kommentarer:

  1. Så flotte votter! Wenche er virkelig dyktig. Jeg er nok ikke med på restefest i denne omgang, er igang med mange av ufo'ene mine istedenfor. Har fått unna to bare denne uka. Yey!! Men følger med her og på Facebook, for det er spennende å se hva dere andre får ut av restene:) Flott initiativ.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sant? Jeg er også en stor fan av hennes mønstre, og ikke minst hvordan hun skriver mønstre så de blir lett tilgjengelige.
      Flott å høre du følger :D

      Slett
  2. Anonym28.2.16

    Hei.Jeg har ikke vært med på samstrikken men jeg har allikevel en hverdagsjakke i restegarn. I 1995 døde bestemoren min og som den eneste strikkeren i familien arvet jeg alle hennes pinner og garn. Deriblant 7 hele nøster med alafoss lopi crystal fleece(100% ull). Det garnet sammen med et nøste flerfarget kauni ble en deilig hverdagsjakke. Det er ekstra koselig å bruke den siden bestemorgarnet er brukt:). Det mest positive er at den faktisk ikke klør:). Og nå har jeg rekket opp enhalvferdig jakke perlestrikk jeg ikke orket å fullføre,satser på lillesøster synes det blir like fint med en hverdagsjakke:).
    hilsen fra Merete

    SvarSlett
    Svar
    1. Det høres ut som om garn og strikkemønster har kommet sammen og laget det perfekte plagget. Flott historie, Merete :D

      Slett
    2. Anonym29.2.16

      Hehe,ja, det ble bra. Skulle ha strikket den litt lenger bare. Morsomt å endelig få brukt arvegarnet. Tror det er sen80-talls garn. Crystal fleecen er så tynn at jeg måtte bruke dobbel tråd for at den skulle gå med kauni. 300 m pr 50 g. Jeg likte godt oppskriften, den var enkel å følge og enkel å strikke. Vurderer å strikke en genser etter samme mal, trenger en tynn ullgenser på kalde dager når jeg rir, litt upraktisk med knapper under sikkerhetsvesten....

      Slett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...