26.11.15

Strikkebager framover

Tusen takk til alle som kjøpte strikkebagene mine i går. Hvis det fortsetter sånn, at jeg kan selge alle bagene jeg legger ut, har jeg en fin bi-inntekt til mønstersalget mitt.
Jeg veit ikke om det er noen interesse for det, men jeg tenkte jeg skulle dele hva jeg tjener på et sånt salg. Syns du det blir for privat så stopp her, hele innlegget handler om det regnskapet.

På 1 meter stoff klarer jeg stort sett å lage 6 bager. Jeg trenger både et fint stoff på utsiden, 1 fôr og oftest også enten vatt eller vliselin. Så hvis utenpåstoffet koster 200 kr per meter (vanligvis er det litt mer, men det hender også at jeg får tak i rimeligere stoff så 200 kroner er et godt gjennomsnitt) delt på 6 bager = 34 kroner.
Lerretstoff til innsiden er rimeligere, ofte bare 100 kroner per meter delt på 6 bager = 17 kr.
Vliselin for eksempel koster ca 60 kr per meter, men stort sett er det kortere enn stoff så jeg klarer bare 4 bager = 15 kroner.
Så stoffer er rundt 65 kroner.  

Stoffer til bager som kommer i 2016
Visittkort + klistremerke 4 kr
To maskemarkører 3 kr
Merkelapp 3 kr
1 glidelås 7 kr
Konvolutt 1,5 kr
Selofanpose 1,5 kr
To teposer 4 kroner

Slitasje på symaskin, tråd, saks, blader, strøm og annet utstyr som må byttes ut med jevne mellomrom, ca 5 kroner per bag.
Så småting alt i alt, 30 kr per bag.

Så en bag som koster deg 250 kroner inneholder 90 kroner i utstyr, 110 kr til meg og 50 kroner (25 %) i MVA (altså moms, som jeg sender til Skatt Øst 6 ganger i året).
Mye stoff er kutta, enda mer er ikke kutta ennå 
Når det gjelder mine 110 så er det brutto, selvfølgelig. Siden jeg kan skrive av endel av utstyret så vil skatten være lav. Jeg bruker ca 1 time på en bag, litt mer hvis innkjøp av stoff og turen til postkontoret også skal regnes med.
Men selv om det er dårlig timebetaling så har jeg ikke nevnt at dette gir meg en utrolig glede, og det gir meg anledning til å styre hverdagen min sjøl, snakke med hyggelige folk og forhåpentligvis spre litt glede til andre også.  

Og - hvis du ikke er helt fornøyd med bagen eller bagene, vær så snill og fortell meg det. Er det noe jeg kan ordne så er det en ny, bedre bag til deg.

6 kommentarer:

  1. Interessant! Det var mer kostnader enn jeg hadde trodd (jeg kjøper ikke så mye stoff ...). Men også så bra at du nevner gleden det gir deg! Jeg hadde jo gleden av å både møte deg og strikkebagen selv. Den er veldig fin og godt sydd og jeg er veldig fornøyd :)

    SvarSlett
  2. Oi, de er veldig fine, heldige deg som kan ha en liten inntekt! Ha en herlig kveld!

    SvarSlett
  3. Jeg kom over ditt innlegg litt for sent - strikkebagene var utsolgt etter få timer. Om det er mulig, så ønsker jeg å kjøpe en med blå elefanter... ?? Hvis ikke, så får jeg prøve å følge bedre med i bloggen din :)

    Fine, kjekke strikkebager som det ligger mye tid og arbeid bak. Setter pris på å kunne kjøpe en ferdig, unik hjemmelaget som disse. All ære :)

    Ha en fin uke videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen bager er ferdige ennå, dessverre. Det kommer nye i januar-februar, men jeg skal reklamere godt for det så jeg håper du ser dem når de kommer opp.
      Og - tusen takk for hyggelige ord!

      Slett
  4. Eg er så fornøgd med strikkebagen eg kjøpte, skal ikkje sjå vekk frå at det blir ei ny bestilling neste gong.
    Synast det er kjekt å lese om forretningsdrifta di.

    SvarSlett
  5. Hei - det er veldig nyttig med en sånn gjennomgang. Grundig og detaljert.

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...