14.9.15

Sjølingstadhelga

Det er tredje gang jeg har vært med på Strikkedager på Sjøling, på like mange år. Det som begynte som noen stoler rundt noen bord i den ene enden av fabrikklokalene rett utenfor Mandal, har vokst seg til å bli en stor begivenhet. Så stor at nå må folk melde seg på flere uker i forveien, interessen har vokst den også.

Sjølingstadlua i full blomst
Den er blitt så stor at den har fått sin egen lue, Sjølingstadlua (gratis strikkemønster av Torirot design), sine helt egne folk som kommer tilbake og tilbake og i år, et eget vottetre.

Vottelaugets vottetre
Man skulle tro så mye som jeg har snakka om boka jeg deltar i, Eventyrvotter, så har den vært offisiell en stund, hva? Men det er dette med merkesteiner: Her! Nå!
Og i helgen hadde vi i Vottelauget et sånt Her og nå-øyeblikk: Dette er lanseringa av boka vår.


Men dette handla ikke mest om Vottelauget og lanseringa av boka. Strikkedagene handler om at det kommer kunnskapsrike folk fra hele landet med foredrag, filmer og garnbutikkene sine.

Øivined Myhr kom fra Hillesvåg Ullvarefabrikk utenfor Bergen og fortalte både om fabrikken og om Ullveka som skal være i slutten av september.


Vanja og Tone viste fram og fortalte om fremveksten av Koftegruppa på nettet og sin egen vei fram som strikkemønster-designere.

Judith ved Sjølingstad introduserer Vanja og Tone
Som i fjor dukka en av mine forbilder opp, Tone Takle. Hun begynte foredraget sitt med:
- Dette er nok mest for dem som aldri har laget mønstre før.
Og så svingte hun mønstermekkestaven til alle i salen var våte i øya og hadde vondt i hjertet over alt det vakre man kan skape med noen dotter på et papir. Et fantastisk foredrag!

Tone Takle
Kristin Holte hadde også et foredrag, om mastergraden sin som var på vei ut i verden som - strikkebok.

Kristin Holte
Også et veldig interessant innspill til strikking og mønstermekking, hvordan åttebladsrosa er et verdensomspennende diagram som har vandra på kryss og tvers og er så lite lokal som det er mulig å få et strikkediagram.

Selv om Tori Seierstad har laget Sjølingstadlua, har hun gått løs på Sjølingstadkofta også. Som blei presentert på Sjølingstad. I Sjølingstad-garn. Strikkemønster kommer når hun får tid til å lage det.

Tori i Sjølingstadkofta
Men dere som ikke hadde anledning å komme til Sjølingstad denne gangen kanskje komme på strikkekafeen 22. oktober? Da blir det eventyrlig vottestrikking.
Eller - begynne å planlegge for neste år?

2 kommentarer:

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...