21.8.14

Månedens variant: Billefrøteppet

Brukernavnet Kamille på Ravelry har strikka Billefrøteppet i rein ull i motsetning til Irmelin som strikka sitt babyteppe i Superwash-behandla garn.

Irmelin strikka sin i Wollmeise, i Natur, Spice Market og Fern (grønn). Med Wollmeises fargepalett blir effekten nesten selvlysende, fargene er så sterke, de står og dirrer mot den hvite bakgrunnen. Som om mønsteret er tegna på teppet, syns jeg. Jeg elsker fargene til Wollmeise og det henger nok sammen med at jeg lager så mye i mønsterstrikk - mønsteret kommer så godt fram.

Billefrøteppet i Wollmeise
Men det fins andre løsninger også. Kamilles fargeskala er mer pastell, litt breder pensel så og si. Den er verken vakrere eller styggere, den er bare annerledes. De lysere tonene i garnet gir et mer forsiktig uttrykk, duser og kanskje roligere? Hun har brukt Kauni i bakgrunnsfargen og DesignClub Duo Merino i billene og rosene.

Billefrøteppet i Kauni og Design Duo
Sånt er ikke lett å se på forhånd, hva slags uttrykk fargene vil gi sammen, til slutt.

Siden det var Superwash-behandla ullgarn måtte Irmelin fram med med symaskinen da hun skulle klippe det opp, det slapp Kamille siden det var rein, ubehandla ull.

Heklemetoden 
Hun hekla to kanter opp og ned på den 7 masker brede klippekanten og klippet opp mellom. Så sydde hun kanten inn på baksiden. Bortsett fra behovet for en heklenål så er det superenkelt da (se Ninapetrinas flotte beskrivelse her). Og som syntes, Kamille plukka opp og strikka vrangbordene først, alltid lurt for ikke å dra i maskene i klippekanten.

Baksiden etter at heklekanten er sydd ned
Baksiden blir en enkel kant, sydd ned med attersting. Og siden Kamille har snodd trådene godt på baksiden er det ikke mye rom for å dra ut lange tråder på baksiden heller.

En veldig flott variant, K. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...