29.6.14

Hæ? Jeg skjønner ikke problemstillinga.

Det er så mye snakk om sosiale mediers slagside. At det skal så lite til for at det blir åpne krangler, at folk misforstår og blir sure. Jeg lurer kanskje på om det er fordi man er litt fersk, eller kanskje man blir mer råskinna etter hvert? I hvert fall husker jeg at jeg var mye mer sår for folks kommentarer tidligere. Bare tonen var nok til å holde meg unna et forum i månedsvis. No names, heheh.

Nå som jeg skriver mønstre og er helt åpen for folks innspill og meninger opplever jeg tvertimot at jeg er overraska over folks vennlighet. Jeg veit jo før jeg publiserer at det vil dukke opp spørsmål, både om at noe er feil og at noe er uklart skrevet. Som alle som publiserer mønstre hater jeg feil i mine egne mønstre, og når jeg ikke publiserer alle jeg har mulighet til så er det fordi jeg ikke orker å oppleve meg sjøl som mislykka der og da. Hvem orker vel det?
Dette er jo jobben min, og jeg ønsker at mønstrene mine skal være perfekte. Jeg jobber med at sånn blir det som oftest ikke, men jeg er ikke noe annet enn et menneske, jeg heller.

Men - det er altså ikke på grunn av stygge kommentarer. I hvert fall ikke som jeg har fanga opp. Og i hvert fall aldri i brevs form.

Sant, nordmenn (norske strikkere) er veldig direkte i tonen sin. Jeg kan få e-postbrev som:
Det mangler 2 masker på omgang 4 før sauediagrammet i sauemønsteret ditt, hva gjør jeg nå? Cathrine
(Fiktiv person, reelt e-postbrev)
Da må jeg selvfølgelig skrive tilbake å spørre hvilket mønster hun snakker om, og hvor mange masker hun har. Men jeg opplever ikke spørsmålet som vondt ment, sarkastisk eller negativt - bare utslag for at nordmenn ikke driver med krimskrams. Hun var sikker vestlending ;)

Stort sett åpner folk med et hei og tusen takk og jeg er i gang med… og det er noe jeg ikke skjønner og har du tid til å hjelpe meg.

Skjønner du hva jeg mener? Her har folk betalt for et mønster som burde vært perfekt, og så er de vennlige.
Det fins ett unntak, det gjør det alltid ikke sant. Under ett av mønstrene mine på Ravelry står det at jeg aldri skulle tatt betalt for et så dårlig mønster. Den gjør litt vondt etter at jeg har jobba så hardt med det, men hen gir vel egentlig uttrykk for den frustrasjonen som mange føler, og som blir så synlig på sosiale medier. Men med tanke på hvor mange som kunne gitt uttrykk for det samme, og ikke gjør det, så lever jeg fint med det.

Så for meg er sosiale medier 5000 hyggelige kommentarer og 1 mindre hyggelig. Det er ikke noe dårlig regnskap :D 

5 kommentarer:

  1. Midt inntrykk er at norske strikkere generelt er av den vennlige sorten. Svenske også, forresten. Og de fleste andre nasjonaliteter jeg har vært i kontakt med via blogg, Ravelry og FB.
    Det er jo alltids en og annen som må komme med surmaga kommentarer - da tenker jeg at det er DERES problem og ikke mitt. Kanskje de hadde en dårlig dag, stakkars.
    Og dessuten frisker det jo opp med noen klare meldinger i ny og ne, syns jeg. Vi tåler mer med alderen, vettu :-) :-)

    SvarSlett
  2. Godt skrevet - og en veldig god blogg å lese, du ordlegger deg like godt som du strikker du :) hmm, ja det er jo litt rart hvor mye ett negativt ord fanger oppmerksomhet i forhold til hundre positive - slik vil det nok alltid være. Men vi tåler nok en støyt iblant - noen ganger lærer man og noen ganger bare "usjer" man det bort / videre..... Ha en fin og kreativ kveld og ny uke :) Alltid trivelig blogger hos deg

    SvarSlett
  3. Ja, det er mye hyggelige, vennlige kommentarer på sosiale medier. Hadde bare en og annen surmaga kommentar fått stått i fred, men ofte hiver en hel haug av folk seg med for å si at SÅNN kan man ikke oppføre seg! Og så går diskusjonene, for man mente da ikke slikt, må da vel få si hva man vil osv osv. :) det gjelder å ikke hive seg på;)

    SvarSlett
  4. Ja, jeg er også overrasket over hvor utrolig vennlige og hyggelige folk er. De som ikke er det er så få at de nesten ikke synes. Samtidig synes jeg det er bra at folk er ærlige på en konstruktiv måte. Som designer synes jeg det er en stor fordel at folk forteller hva de synes om mine mønstre - da får jeg en mulighet til å gå en ekstra runde og evt gjøre justeringer. For uansett hvor mye tid jeg har brukt på noe så er det som regel forbedringspotensiale. Men uansett, det bør være konstruktivt. For gode begrunnelser, selv om folk er veldig misfornøyde, er egentlig gull verdt. Da blir vi bedre.

    Jeg har irritert meg mange ganger over å ha betalt for et mønster som er veldig dårlig. Det er ikke gøy å sitte med flere spørsmål enn svar når man skal strikke. Som regel er designere ok, men det er noen som ikke gider å svare, eller som er arrogante. Det går liksom begge veier. Uansett, de dårligste mønstrene er fra de store garnprodusentene i Norge - og de er jo umulige å få i tale....

    SvarSlett
  5. Slett ikke noe dårlig regnskap, nei! Jeg har hittil strikket bare ett av dine mønstre (Eva-teppet), og kosa meg med den personlig touchen du har på det du skriver (og så går jeg og tenker på og grugleder meg til Bisletbekken...:-) ). Jeg koser meg i det store og hele med alt du skriver og podcaster, jeg. Du er en meget talentfull formidler <3

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.