30.8.13

Strikka genser hugget i stein

Tilbake fra ferie og et nytt og ubrukt år foran meg. Jeg har en forestilling om at det fortsatt vil være en del strikking der framme for ikke engang på ferie klarer jeg å legge det bort. En ting er at jeg fortsetter å strikke og mønstermekke, men selv utafor hytte og bilturer så ser jeg strikking. 

I hvert fall tror jeg det er strikka?  


På Avaldsnes utenfor Haugesund kom vi over en utrolig detaljert statue, antageligvis til minne om de som falt til sjøs under 2. verdenskrig, men siden jeg så vidt jeg veit ikke fins noe sånt monument over sjøkrigsheltene er jeg jamen ikke sikker. Og det sto heller ingen ting, bortsett fra navn og dato. 


Og se på denne genseren da, den må da være strikka? Kanskje den ikke hadde båter i salen, og den halsen ser jo litt modifisert ut, kanskje opprinnelig en vrangbord? Det er ikke mange statuer med kvinnearbeide - eller kvinner for den saks skyld - så det er ekstra artig å se at bak står det alltid en kvinne. Likevel. Nei da, jeg kan ikke vite at det er en kvinne som har strikka denne. 

Jeg er ingen statue-entusiast, men denne likte jeg veldig godt. Og ikke bare på grunn av genseren heller :) Noen som kjenner statuen og kan fylle på med informasjon? 

9 kommentarer:

  1. Jeg er ganske interessert i statuer - men denne kunne jeg ikke finne ut noe om. Hvilken navn og dato sto det da?

    SvarSlett
  2. Hei. Fant det:) Krigsminnesmerke over falne på Karmøy. http://www.n-kh.no/index.php?s=artikkel&artid=528

    De sier intet om genseren, dog, men jeg er helt enig - det er strikketøy i stein, det der!

    SvarSlett
  3. Takk, Lene, det var jo kjempeinformasjon. Men er det ikke litt sånn, altså at de ønsker å hedre krigsseilerne, men uten at de gjør det direkte? Jeg kan dessverre ikke så mye om den historien, og ikke har jeg lest boka til Jon Michelet heller, det er bare en følelse av litt uklarhet. Sikkert bare meg som er uklar.

    Tenk at du skulle være statueinteressert, Anne, man lærer noe nytt hver dag :) Fin genser, ikke sant?

    SvarSlett
  4. Genseren er kjempefin! Lurer på hva kunstneren tok utgangspunkt i da han lagde den? Et mønster han hadde sett - eller er det symbolikk? Uansett må han jo ha vært en ganske observant fyr (som kunstnere oftest er).

    Ikke så rart at jeg er interessert i skulpturer - for jeg har en sønn som er skulptør. (Han hugger ikke i stein da, men former i leire). Da legger man plutselig VELDIG godt merke til alle statuer og skulpturer som står overalt, og det er faktisk ganske mange :-)

    SvarSlett
  5. Den statuegenseren ligner faktisk på en jeg lagde for nesten 30 år (årene går!)siden.

    http://ravel.me/Fibula/dm3p5

    SvarSlett
  6. En langtidsholdbar sweater.

    Jeg er vild med dine fåre trøjer til børn. Mon ikke mønsteret kunne puttes på en voksenmodel :-)

    SvarSlett
  7. Anonym1.9.13

    Jeg er selv veldig interessert i skulpturer (surrer med det selv, som glad amatør), så nå ble jeg interessert! På dette nettstedet fant jeg minnesmerket på Avaldsnes (du må scrolle ned til bunnen av siden): http://www.karmoyped.no/olavskirken/symboler%20pa%20kirkegarden.htm.

    På den siden står det blant annet: "(Minnesmerket) ble reist til 700-års-jubileet i 1950, og det er et naturlig samlingspunkt hver 17. mai. Det er laget av en billedhogger fra Kopervik, Nils Bruland."

    Jeg titter innom bloggen din i blant for å få inspirasjon, og nå har jeg dessuten lagt opp til barnejakke-samstrikk på Ravelry!

    :D Anne.

    SvarSlett
  8. Åh så observang du er, dette er hjemplassen min, og jeg har vært med å lagt på blomster på 17. mai.
    Men må innrømme at jeg aldri har lagt merke til mønsteret i genseren.

    Fantastisk plassering har den fått iallefall :)

    SvarSlett
  9. Ruth Iris, en veldig vakker statue. Som sagt, det er sjeldent jeg legger merke til statuer (sønnen til Anne må ha meg unnskyldt), men det var fordi den var vakker og interessant at jeg la merke til gutten også, eller genseren da.

    Gitte, vær så god :)

    Anne, takk for mer informasjon og takk for at du deltar :D

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...