9.7.13

Frua inspirer

Noe av det artigste jeg veit, ja, nerdete, er å se de mønstrene jeg publiserer i andre farger og garnkvaliteter enn det jeg sjøl tenkte ut, en mørk vinternatt. Jeg har det sånn at jeg kan sovne til en idé og våkne med en løsning. Ofte farger. To av de mønstrene jeg mekker på nå har jeg det sånn med, det var fargene som kom først, alt det andre er bare tall.


De forlenga ermene fru Terje Vigen, er inspirert av andres pulsvanter, ikke noe mer spennende enn det. Men ideene skal jo jobbes fram og presenteres likevel. Og så løser jeg det på den måten jeg synes er best, der og da. Når jeg etter hvert så hvordan andre hadde løst den lille flaten å strikke på, blei jeg også inspirert til å prøve andre løsninger. Èn idé som anjathor plukka opp var Solveig Larsson-rosa, i et tynt, godt spunnet garn som gjør at mønsteret kommer godt fram på tross av at fargene er ganske like.


Ikke bare det, hun laget et par for et fiskende mannfolk også.


Og det i 100 % ull, det mest perfekte garnet å strikke plagg som skal være i kontakt med vannet.

Movale er en annen som har funnet sin egen løsning, fletter, og fletter som ligner på hjerter. Snakk om å ha hjertet i hånda! Hun har kobla mitt mønster med en annens mønster og strengt tatt, fått sitt eget mønster. Og det er vel kreativ strikking i en nøtteskall?


Det som skiller disse forlenge ermene fra andre pulsvanter er to ting. At det ikke er hull til tommelen, så de dras ned og opp som - lange ermer. Og at de er formet trange over fingrene, for at kanten ikke skal rulle seg tilbake.

Christina har skjønt fordelen med det. Fingrene er fri, hendene er fri, og det hele er dekorativt og varmt.  I tillegg er det et fint mønster å øve seg på å strikke mønsterstrikk.


Fordi Christina trengte å øve seg på strikkemønster i flere farger har hun gjort det lett for seg sjøl og strikket i to farger i stedet for som i mønsteret, tre.
Og den mørke bakgrunnen med mønsterstrikk i hvitt passer jo bra sammen.

Akkurat som gardenflowers ermer, tynn, tynn ull og i sennep og mørk grønn. Også hun har bare brukt 2 farger.


Det er ikke som mange tror, at man må bruke det garnet som står i mønsteret, eller som også noen tror, at det må være de fargene som er beskrevet i mønsteret.

Et godt eksempel på det er Dortes håndspundne ermer.


Det er strikka i BFL, enda et 100 % ullgarn som er perfekt til votter og pulsvanter - hvis man ikke er av den kløende typen, da.

100 % var det garnet som var foretrukket av fiskere og sjømenn tidligere. Det har den egenskapen at det holder på varmen selv når man blir våt (spør meg om ull og havkajakk ...), at det tover seg etter formen på hendene og er slitesterkt.



Har du lyst til å kjøpe mønsteret koster det 25 kr, og kan kjøpes via paypal.

Det er forresten også veldig gøy å se at flere og flere får sjøltillit nok til å publisere sine egne mønstre. For det er jo egentlig ikke så alvorlig, og det er jo egentlig ikke så vanskelig. Egentlig?


2 kommentarer:

  1. Alle de forlenged ermene var helt supre. Deilig å ha når det er kjølig og genseren er litt snau på armene. Ha en fin dag

    SvarSlett
  2. Så mange fine pulsvarmere presentert på en gang! Flotte fargekombinasjoner og nydelig mønster :)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...