19.1.13

Vi har blå nå. Tror jeg.

Tusen takk til innspill om blåfargene i forrige post, særlig takk til Marias forslag til fargekombinasjonen brun-blå blå-brune-fair isle-genser. De store brune feltene balanserte ganske godt de (nesten selvlysende) tyrkise stripene.

Og tusen takk til B. som leste innlegget mitt og kom med en blåfarget Finull som jeg enten må ha oversett på Husfliden eller som er forandret over tid? På ukas strikkekafe fikk jeg også forslag til å titte på blåfargene til PT2, som jo er nesten samme garn, men litt andre sjatteringer i fargeutvalget sitt.

De to ytterst er de jeg fant på Husfliden, den i midten fikk jeg av B.
Prøvelappene min i rein Finull - før jeg fikk blåfargen av B. - blei nesten som et kirkeglassvindu, veldig lysende og sterk. Og klar i fargene som forventet.

Prøvelapp i Finull
De som syns blåfargene mine i prøvelappen ser blå ut, gå inn og se på hva forbildet mitt er, Kate Davies jakke. Det er ikke bare den mørke blå, den i midten av stjerna som er lilla, men den lyseblå som er for turkis.

Siden jeg ikke var helt fornøyd med denne prøvelappen strikket jeg også én i Jamieson's Spindrift, et tynnere shetlandsgarn.

Prøvelapp i Spindrift
Jeg hadde et mye mindre utvalg å velge mellom, blant annet ikke brunt i det hele tatt så hjertene blei i to nyanser rosa i stedet.

Ved siden av hverandre er de veldig forskjellig selv om mønsteret og fargevalget er tilnærma like.

Spindrift øverst, Finull bakerst
Det er en mye mykere overflate på Spindriften, fargene er ikke så klare og dype som i Finullen. Jeg har bestilt litt mer Spindrift fra Kanada, fra Anne på Ravelry, så se opp for nye prøvelapper. I litt større format da, så eksperimenteringa fortsetter. Føg med :)

4 kommentarer:

  1. Jeg tror kanskje jeg holder en knapp på Spindriften, men med brun i stedet for rosa?

    SvarSlett
  2. Anonym19.1.13

    Den med finull liker eg ekstra godt. Spennande å sjå kva du landar på!

    SvarSlett
  3. Jeg har strikke også med Shetland Spindrift fra Jamieson (www.simplyshetland.net) og jeg er veldig fornøyd. Du kan se i blogg.
    Lue min må ligge utendørs enda og får lett tove.
    Din herlige mønster jeg finner blå med finull deilig. Og du har strikke fantastisk mønster. Hjertelige hilsen fra Tyskland fra Viola.

    SvarSlett
  4. Fargevalg er så vanskelig! Tror jeg liker den dempa lappen best (kanskje det gule kunne vært brunt...?), så hvis du holder avstemming har Spindrift en stemme :)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...