2.1.13

Ribb-rabb-rute - du er ute!

Da er det hverdag, snø og barnehage igjen. Eller ski- og aketurer med mamma-pappa-onkel-tante-bestemor-morfar-farmor-farfar-oldemor-søster- og diverse støttepersonasjer.

Wollmeise-rester i str 3-4 år
Og hva er bedre å ha under utedressen enn en tynn, varm ribbestrikka ullbukse? Ingen ting, faktisk. Det holder ungen varm, både foran, bak og nedover. Med litt lengde på beina holder den minst i to sesonger, og ingen ting er søtere enn et par utvaska ribbestrikka ullbukser. Noen av dem burde vært ramma inn som minne for den har vært med på så mye. 

MadTosh-striper
Hvis jeg blei værfast på et tog i sprengkulde så skulle jeg ønske jeg hadde med meg noe tynt merinoull for ribbestrikking. Det tar tid å strikke 2 r, 2 vr, men det er så enkelt at man godt kan delta i en samtale ved siden av. Eller se på tv. Eller som nevnt tidligere, lese kart hvis man sitter i forsetet og er kartleser.

1-2 år i garnet Sundara
Hvis 2 r, 2 vr er et umulig prosjekt så er alternativet glattstrikka ullbukse. Sandnes har lagt ut en gratis brosjyre på strikkebukser, som bare er litt forskjellig fra de Tove Fevang beskriver i boka si Klassisk barnestrikk. Men jeg valgte Fevangs, jeg da, fordi jeg ville se hvordan hun skrev mønstre, om mønstrene hennes var klare og entydige.

Bilde fra boka Klassisk barnestrikk
Og det vil jeg vel påstå at det var. At jeg valgte å gjøre ting litt annerledes enn henne har jo ikke noe med mønsteret hennes å gjøre. 

Sandnes Mini Alpakka i str 2 år
Jeg valgte å bruke w&t for å forhøye bak. Fevang beskriver en annen metode som jeg mener ikke er like pen som min. Jeg valgte også kitchener stitch i skrittet framfor å sy igjen etterpå. Og for at beina ikke skulle bli for brede helt neders strikka jeg til 48 m i stedet for de anbefalte 52. For meg blei det også for tungt å strikke med så mange masker som beina skulle være, på strømpepinner, så jeg brukte Magic Loop.

Hvis jeg skal være skikkelig pirkete - og det kan jeg jo - mener jeg mønsteret kunne nevnt at det bør være en liten åpning igjen til strikken i livet så ikke kanten syes helt igjen før man oppdager at det burde det ha vært, ja. Og så er jeg overraska over garnanbefalinga. Jeg fulgte strikkefasthet og lengde/bredde, men brukte bare 132 gram. Det er et helt nøste unna de 200 grammen som blir anbefalt. Men dette er småtterier.

Å strikke ullbukser må være den mest takknemlige gaven å strikke, og har du rester er det en super måte å bli kvitt dem på. Anbefales. Igjen. 

8 kommentarer:

  1. Flott ullbukse. Den beste buksa som er :) jeg har også akkurat strikket ullbukse i ribb, men jeg brukte mønsteret til Garnstudio :))

    SvarSlett
  2. Jag tycker inte att det är så stor skillnad på Norge och Sverige, det känns nästan som samma land. Men en sak är annorlunda, ni är mycket bättre på att använda ullkläder till små människor. Sådana här byxor verkar alla norska småbarn ha, men det är inte vanligt här, även om det börjar komma lite smått. Jag använde precis sådana ribbstickade till mina på 80- och 90-talet och det var jag nästan ensam om. Konstigt för det är toppen!

    SvarSlett
  3. Strikka ullbukser er gull verdt og en veldig populær gave har jeg erfart. Jeg synes også det er kjempe morro når buksene blir så mye brukt at det blir hull i dem. Ingen ting er bedre å se for en strikker enn at plaggene blir mye brukt. Ønsker deg et riktig godt nytt år og gleder meg til å følge bloggen din også i det nye året :)

    SvarSlett
  4. Helt enig, ribbestrikk er topp og strikkabukser er supert!
    Dessuten varer de lenge om de strikkes litt lange som du sier!
    Godt nytt år :)

    SvarSlett
  5. Ullbukser er nødvendig, godt å bruke, varmt, praktisk og fint - samtidig! Men bittelitt kjedelig å strikke... :)

    SvarSlett
  6. Anonym3.1.13

    Hei! Vil komme med en komentar som ikke har med dette innleget å gjøre men med siden generelt. Jeg er fast leser og synes dette er en veldig bra blogg, men jeg har store problemer hver gang jeg skal åpne bloggen din. Den bruker veldig lang tid påm og oppdatere seg også hvis jeg går inn på et innleg for så å gå tilbake til hovedsiden. Jeg vet ikke om det er fordi du har så mange "duppedingser" på siden din? Har ikke dette problemer på andre blogger jeg følger. håper dette er noe det er mulig å ordne for du har en veldig innteressant blogg men det er litt slitsomt å følge denn sånn som det er nå.

    MVH Sunniva

    SvarSlett
  7. Flott bukse! Lillegutt her i huset begynner i barnehagen til høsten (altså enda en god stund unna), og jeg har forstått at slike bukser er et must. Så da er det vel bare å sette igang å strikke..

    SvarSlett
  8. Så flott ullbukse :) Nå ble jeg inspirert :D

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...