8.1.13

Hvor er blåfargen din, Finull?

- Vi står på kjempers skuldre, sa Newton. Til og med dem som mottar Nobelprisen står på skuldrene til forgjengere (og ikke sjeldent er dét en arbeidsom kvinne, men det er en helt annen debatt).

Ingen ting kommer fra ingen ting, mener nå jeg. Jeg har mange jeg blir inspirert av, akkurat nå skal jeg snakke om jakka til Kate Davies. Kate Davies har inspirert meg før, men i motsetning til at sauene hennes inspirerte meg til å lage Sinnasaujakka, så begynner dette i andre enden.

La meg ta det fra begynnelsen ...

Jeg er i gang med å lage et Fair Isle-vognteppe. Fair Isle er ikke som amerikanerne hevder det samme som stranded eller colour work, det er en helt strikkemetode utviklet på Fair Isle, én av Shtelandsøyene nord for Skottland. Og metoden krever et særlig øye for farger og fargesammensetninger.

Finull 
Jeg har prøvd det et par ganger tidligere, i små prosjekter som i et par sokker og i en lue. Og ikke fått det til. Det er akkurat som det sliter ut øya mine.
Så jeg gir meg sjøl et par voksenpoeng for å gi meg i kast med et helt teppe.

Det starta med at jeg ønska å finne en fargepalett som jeg likte nok til å ha i et vognteppe. I Fair Isle er det et begrensa antall farger som brukes, heldigvis, men det fins mange muligheter. Denne paletten for eksempel minner om suppegenserne enkelte av oss strikka tidlig på 80-tallet, mens denne er veldig tradisjonell og lite babyvennlig.

Sjøl liker jeg veldig godt fargesammensetningene til Alice Starmore, det er ikke uten grunn hun er kjent som et fargegeni. Hennes Elefantteppe er jo helt utrolig med den gyldne kontrastfargen, men for mitt formål, litt tungt. Dessuten brukt ...

Fargenes svarte og hvite verdier er viktig med tanke på kontraster 
Men da jeg kom over dette bildet på pinterest så jeg potensialet til en fargesammensetning som jeg syns var verdt å jobbe videre med. Da visste jeg ikke at dette var Kate Davies sin jakke og fotografi (klikker man på bildet får man beskjed om at det antageligvis skjuler seg spam i enden) så jeg nøyde meg med å lagre det.

Og når jeg begynte å lete etter mønster og vurderte farger litt fram og tilbake kom jeg til å huske bildet jeg hadde festa på en tavle, og nå turde jeg å klikke på lenka. Og kom til Kate Davies flotte blogginnlegg om jakka hun hadde kjøpte brukt.

Det var også interessant å lese om fargene. Raumas Finull er nok mindre spettede enn det Davies har tilgjengelig, men det er færre farger å velge mellom. Særlig blåfargene i Finull er enten veldig lyse, veldig lilla eller veldig mørke. De to jeg til slutt bestemte meg for er ikke identiske med de som er i Davies jakke, men siden det er sammensetningen brun-blå jeg er på jakt etter falt jeg ned på denne kombinasjonen likevel.
Den oransje var også vanskelig. Opprinnelig sto jeg med et nøste som var dypere oransje. Jeg er fortsatt ikke helt sikker på at eg har valgt rett så nå er det prøvelapp-tur.

Bli gjerne med videre for å se hvor dette ender.

15 kommentarer:

  1. Hei!! Interesant lesning!! Jeg var på shetland for 3-4 år siden og ble veldig fasinert av denne måten å strikke mønster på. Men jeg må innrømme at jeg fikk aldri noe sving på det, til tross for et par bøker og mange nøster Jamiesons garn. Jakten på riktige farger er en evig greie!! Lykke til!! AnneK:-)

    SvarSlett
  2. Jeg blir gjerne med videre!! Har faktisk sett den aktuelle jakka i virkeligheten også :-)

    SvarSlett
  3. Veldig interessant innlegg - igjen.

    Takk for at du held oss skjerpa, Ann. Ser fram til å følgje med på denne.

    Hifa2 har jo nokre fine melerte, men ikkje så mange å velje i.

    SvarSlett
  4. Spennende prosjekt og fin lesing. Den jakka var bare nydelig. Lykke til! Blir gjerne med videre!

    SvarSlett
  5. Jeg lurer på om jeg noen sinne kommer til å våge meg på noe sånt. De tofarge-forsøkene jeg har gjort hittil er blitt noen stramme greier. Uansett, - jeg ønsker lykke til og skal følge med. Du formidler så det klør i fingrene :-)

    SvarSlett
  6. Dette høres veldig spennende ut! Gleder meg til å se prosjektet utvikle seg :)

    SvarSlett
  7. Spennende! Det er artig å følge med på hvordan du tenker. Jeg husker godt innleggt om jakka, jeg beundret den da og. Er litt misunnelig på deg, kjenner jeg, torirot :)

    SvarSlett
  8. Det blir spännande att följa denna resa. Jag brukar lägga mina nysta på skrivbordet, flytta om och titta på dem då och då tills jag bestämt mej och då brukar detcfunka direkt även i provsticknongen..

    SvarSlett
  9. http://www.shetlandwoolbrokers.co.uk/epages/BT2741.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/BT2741/Products/%22Kit%20-%20Fair%20Isle%20V-necked%20Jumper%22/SubProducts/%2232%22%2234%22%22%22

    SvarSlett
  10. Farger er vanskelig, selv er jeg helt håpløs.
    Og du har helt rett med blåfarger i Finull, der kan godt Rauma lage enda flere nyanser.

    SvarSlett
  11. Fantastisk fin jakke, jeg gleder meg til å se din versjon!

    SvarSlett
  12. Hold da op hvor det lyder som et spændende projekt - jeg blir på sidelinien og holder øje med hvad det blir ;0))

    SvarSlett
  13. mimouna9.1.13

    Åh, farger er kjekt! Utrolig hvordan et plagg endrer karakter bare man bytter ut en av dem. Skal følge med på denne. Å strikke er jo å male med garn, da gjelder det å ha en god pallett.

    SvarSlett
  14. Spændende at se, hvor det ender, jeg håber, du finder de HELT rigtige farver (men mon ikke du allerede har siden du nu lokker med en føljeton) :)
    Og så lige en hilsen med et ønske om et rigtig godt 2013 til dig her på bloggen også!

    SvarSlett
  15. Hvilken pinnetykkelse tenker du at du vil går for? 2 ?

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...