16.10.12

Fantastisk bok, men ...

Kanskje den vakreste strikkeboka som har kommet på flere år (og en mulig klassiker på linje med Solveigs Hisdals Dikt i masker) - og så bruker jeg denne bloggposten på å være kritisk? Jeg har dårlig samvittighet allerede. 
På den annen side ser jeg av "alle andre" bloggere at de er ubetinget positive så da kan jeg jo komme med noen innvendinger bare for balansens skyld, ikke sant? 

Bildet er lånt fra boknettstedet cdon.se
Men først det positive. Svenske Anna-Karin Lundberg har nylig gitt ut strikkeboka Maskor och medeltid - Sticka bårder, bladrankor och brokadmönster. Boka inneholder rundt 20 mønstre på voksen- og barnegensere, og hvis du ønsker kan du bla i boka her.

Boka starter med å fortelle om bakgrunnen for forfatterens prosjekt, og det er ikke noe tvil om at det er interessant å lese om svensk middelalder og om kirkedekorasjonene til blant annet Albertus pictor og hans fantastiske malerskatt fra rundt 1500-tallet (og som filmnerd var det artig å oppdage lenka mellom ham og hans bilde der han spiller sjakk med døden, og Ingmar Bergmanns film Det syvende seglet).

Prosjektet til Anna-Karin Lundberg er å oversette svensk middelalderkunst til bærbart strikketøy. Genserne får et veldig nordisk preg med sine fullmønstra design. Legg dem ut på Ravelry og de kan plukkes ut umiddelbart under merkelappen nordisk. Og ingen ting er vel bedre enn det, Lundberg har skapt noe intutivt, noe ekte. Eller? Her kommer jeg endelig til min innsigelse.

Siden det ikke var mye strikketøy, og i hvert fall ikke i vår mening av det, i Middelalderen (1500-tallet i denne sammenhengen) så har Lundberg måtte finne modeller fra et seinere tidspunkt. Dette problematiseres i veldig liten grad i boka, hun har en setning om det og det er alt.
De flesta modeller i boken är enkla till formen, vilket hänger ihop med de traditionella sticktekniker jag använder. (s. 10)
Så hvor henter hun modellene, snittene da? Det sier hun ikke noe om, men noen tanker jeg har er at det minner både om typiske nordiske gensere og jakker, altså sånt vi finner på 1900-tallet, og det minner om modellene fra nevnte Hisdals Dikt i masker. Og det er ikke noe galt i det (heller), jeg skulle bare ønske Lundberg ville sagt noe om hvorfor det er blitt sånn, på hvilket grunnlag hun har valgt seg disse, dette? "For å fremehve motivet" blir for enkelt og for urettferdig mot alle de strikkedesignerene der ute som daglig sloss med dette møtet mellom form og motiv.

Jeg innser at boka er påtenkt før Ravelry både blei til og blei stor, men siden boka kommer ut etter at Ravelry blei til og blei stor syns jeg modellene (les: snittet) får et noe alderdommelig preg når det sammenlignes med alle interaksjonene mellom den nordiske strikkinga og verden. De er rett og slett litt kroppsfiendlige. Men der skal det sies at i min mening er noe av det beste som har skjedd oss her i Norden den kroppsnære strikkinga vi har tatt til oss de siste årene, mye på grunn av Ravelry.
I tillegg bringer disse fullmønstra genserne og jakkene ikke noe godt med seg for bærerne av dem. Når det er sagt så viser det seg jo at disse stor, slappe genserne a la Dorthe Skappel jo både er populære, moderne og veldig trendy. Så kanskje det er skriveren av denne bloggposten som er umoderne - når ting settes i perspektiv om noen år. Jeg ønsket likevel å legge inn en stemme for at jeg skulle ønske at Lundberg hadde hatt større variasjon i modellene sine. 

Hvorfor er det vondt for meg å kritisere denne boka? Og har det noe for seg å kritisere den? Jeg vil jo at boka skal leses (og at mange av modellene skal strikkes) så hvorfor lufte sure tanker da? Kanskje fordi jeg er litt skuffa. Og fordi jeg gjerne skulle ha laget denne boka sjøl, men enda bedre. Det er lov å innrømme sitt eget dårskap, ikke sant :) 

Og for å vise at jeg ikke er bitter: Her kan du også kjøpe den vakreste boka du kjøper i år for den mininmale utgiften 163 kr!

13 kommentarer:

  1. Det var veldig fint skrevet. Det er jo lov å reflektere over indre konflikt:)

    SvarSlett
  2. Anonym16.10.12

    Så enig, så enig. Modellene er helt 80-tall - på den veldig ikke-riktige måten. Jeg kjøpte også boka, full av forventning, men kunne ikke tenke meg å strikke en eneste av modellene. Det beste med boka er faktisk å se i praksis hvordan man kan inspireres av ting man ser og så overføre det til strikk. Men kan hende er det en kvalitet i seg selv som er nok for kjøp av boka?
    /MaritSa

    SvarSlett
  3. Har sikkert sagt det før, men jeg elsker at en blogger (dere er ikke mange!) tar seg bryet med å skrive en ordentlig anmeldelse av en bok.

    Som regel er det som kalles "review" på blogger bare en beskrivelse, evt. en "å så fin!", i verste fall ren reklame.

    Har ikke sett boken i RL, bare "bladd" litt på nett, så jeg har ikke noen kvalifisert oppfatning. Men jeg ble fascinert av alle mønstrene samtidig som jeg ikke kunne tenke meg å strikke noe av det. En fin bla-bok, tenkte jeg.

    SvarSlett
  4. Hei!! Jeg synes det er så deilig at du er ærlig og kan tillate deg å være kritisk!! Jeg bladde gjennom boka (på nett) å skjønner hva du mener!! Jeg elsket Dikt i masker, men den er ca 15 år gammel!! Jeg forteller stadig om Ravelry til folk jeg møter i min vei, og håper med at jeg kan vise dem den fantastiske verdenen som er der........Ha en fin dag! AnneK:-)

    SvarSlett
  5. Jag tycker att det är helt rätt av dig att kommentera och kritisera boken. Det gör man ju med skönlitterära böcker och andra böcker med för den delen. Är man som du expert på området och är man författare ska man kunna ta lite kritik utan att gå under. En levande debatt är bra för alla! Har själv inte kollat i boken ännu.

    SvarSlett
  6. Kjøpte selv boka da jeg besøkte garnbutikken du anbefalte i Stockholm, har du ikke anbefalt boka før på bloggen også mon tro? Eller var det en annen blogg?
    Kom hjem fra Stockholm med mye fint garn (takk for tips), men ble som deg litt skuffet over modellene i boka. Men det er så mye mer med ei bok enn at modellen er fine, liker å lese hvor man kan finne inspirasjon, hvordan sette sammen farger, kombinere mønsterborder m.m. Ei lang tid nå har det vært mye formstrikka og rundfelte gensere, de firkanta kommer igjen som en reaksjon på det, det går i bølger. Jeg for min del kommer til å bruke mønstrene i denne boka på votter og andre småplagg, så boka er verd pengene alt i alt.

    SvarSlett
  7. Judith, jeg hoppa i været inne på et forum da jeg så den skulle komme ut, kanskje det du husker? Jeg angrer ikke på at jeg kjøpte den, håper ikke du gjør det heller?

    Godt å høre dere er enige i at det går an å være saklig kritisk til og med til det man beundrer. Det var pent skrevet, Linda :)

    Og jeg er enig i dere i at boka kan brukes til andre ting man har lyst til å strikke. Og jeg har faktisk kjøpt flere eks for å kunne gi bort. Det er en vakker bok, og det mulig å la seg inspirere til mye her.

    SvarSlett
  8. Å jeg er glad du sa dette, jeg har selv stått i butikken med denne boka i hendene og lurt på om den egentlig er ny nettopp pga fasongene.
    Det jeg derimot syns er flott med denne boka er mønstrene. Så for min del blir dette mer en bok til inspirasjon, og så får jeg heller tilpasse mønstrene til en fasong som passer meg bedre.

    SvarSlett
  9. Takk for interessant innlegg!
    Jeg er ikke så glad i tofargestrikk, så denne boka er ikke aktuell for meg på den måten, men jeg ser og er enig i kritikken din. Nettopp derfor liker jeg egentlig bedre å kjøpe rene diagramsamlinger,som heller kan limes inn i plagg som passer min fasong.

    SvarSlett
  10. Louise9.12.12

    Jag håller med dig eftersom jag älskar både att sticka flerfärgsmönster och formade plagg. Men frågan är om de går att kombinera?
    Short rows fungerar ju inte i en mönsterrapport så den enda möjligheten att göra en tröja eller kofta mer "skräddad" är att ta in den i midjan. Men har man en byst att ta hänsyn till kan jag inte fatta hur man ska göra. Hittills har jag löst det genom att sticka ett mönstrat ok och ett enfärgat liv, som jag formar med short rows och intag i midjan. Om någon har några bättre förslag för mönsterstickade plagg skulle jag tacksamt ta emot dem.

    SvarSlett
  11. Flott med en positivt, spørrende form til denne kritikken (som jo egentlig er en vond kritikk for meg å komme med, det virker som om folk tror jeg gjør det av vond vilje, men saken er at jeg er veldig lei meg på forfatterens vegne, det kunne vært så mye, mye bedre.)
    Et kjapt søk på Ravelry gir meg i hvert fall noen forslag til andre måter å løse dette: Hva med Eunny Jangs fair isle vest, eller hennes Autumn Rose Pullover? Eller Freja, som er løst med mønsterstykke oppe og forming av livet uten mønsterstrikk, eller omvendt, med mønster nede som i Gytha? Kate Davies har også veldig fin måte å løse det på, og der er jo veldig mye av genseren også mønsterstrikka. Hva med Little Birds-måten? Homeastead har også figurforming og mønster på hele bolen. Her er enda en i samme gate, enda en, og enda en. Og hva med dette vidunderet her?

    OK, det er ikke sikkert alle disse, om noen, ville passe inn, og jeg diskuterer jo egentlig ikke med designeren, det er som å diskutere med en forfatter, det. Dette er hennes valg. Men hvis hun vil jeg (og andre?) skal velge å strikke hennes gensere ønsker jeg (og andre?) at de hadde vært mer oppdaterte, tidsmessig, figurmessig. Det er mitt ønske.

    SvarSlett
  12. Håller med om att många av modellerna i boken är 4-kantiga, tidlösa, androgyna men det finns faktiskt två modeller son är figurformade som Bromma Stjärnhimmel s 44-49 samt Sånga Brokadblomma s 110-115. Vad jag märker på många av dina förslag så föredrar du raglan eller en riktig isättsärm och jag håller med dig, en nedhasad ärm är lite out, eller har varit det ett tag. Flera av dina föreslagna modeller har ingen figuranpassning de heller men jag håller med dig om att de känns lite mer "inne".
    Som en van stickare som ofta ändrar på mycket ser jag inga svårigheter att lägga till kilar i sidorna för att forma för midja samt att ändra modellerna till isättsärm/raglan.
    Sedan gillar jag garnvalet, brukar besöka spinneriets fabriksbutik varje sommar och klämma på garnerna. Min sammanfattning är: Äntligen en vacker svensk stickbok med nya 2-färgsmönster. (Norska vackra böcker har jag flera av, ;) ).

    SvarSlett
  13. Mitz, ja, man kan argumentere med at mønsterstrikk er for avanserte strikkere, så i utgangspunktet kan man forvente at de skal kunne tilpasse modellene også.
    Men jeg står ved kritikken min om at designeren i liten grad har problematisert de valgene hun har gjort, det virker litt "lett". Hadde hun fortalt om det ville jeg hadde mindre å sette fingeren på.

    Uansett, takk for innspill. Det er klart vi gjør om, det er jo det strikking handler om :)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.