31.8.12

Stripejakke, sa jeg, ikke strippejakke!

De siste to-tre månedene har gått med til å strikke-skrive-strikke-regne-skrive-diskutere etc på mønsteret mitt til Sinnasaujakka (mer om det seinere). I tillegg til at jeg har hatt tre måneders crash-kurs i strikkejakketilpasning (mer om det også seinere). I tillegg til tre andre design som jeg jobber med parallelt. Og sommerferie. Og livet sånn i allmenhet.

Ikke at jeg klager, jeg har bare latt bloggen ligge nederst i bunken av ugjorte ting. Men nå som jeg er ferdig med fødselen av jakka kan jeg kanskje få bloggen opp i stående stilling igjen.

Jeg foreslo for Vigelandsmuseet at vi var noen frivillige strikkere som kunne tenke seg å dekorere statuene i Vigelands-parken. I motsetning til svenske kulturmyndigheter var dét ikke noe de, Vigelandsmuseets ansatte, syntes var en god idé.


Og kanskje de har et poeng? Da tenker jeg faktisk ikke på at det ødelegger kunstnerens uttrykk på noen måte, men at et og annet plagg på de nakne statuene faktisk gjør dem veldig erotiske (takk til forbispaserende mann som faktisk pekte på dette for meg). Og det var vel aldri meningen til Vigeland ... vel?


Tenkte det, ja.

Jakka er enda en i serien pinneguri-tilpasser-en-jakke-og-får-det-ikke-til. Det beste med de prosjektene er alt garnet jeg blir kvitt; denne er i hifas Ask og strikket på pinner 2,5 og 3 mm.
Dette er en ren raglan-stripejakke, strikka rundt og ovenfra og ned og klipt opp. Problemet mitt er som ofte før at jeg har brede (runde) skuldre og trenger at raglanen blir spisser så det blir mer rom øverst. Jeg skal komme tilbake til dette seinere for jeg tenkte kanskje andre har glede av hvordan det kan gjøres for oss rundskuldra.

Men det er en fin bruksjakke på kjølige dager. På hytta.

10 kommentarer:

  1. Oavsett passformen är det härligt att ha ditt bloggande tillbaka:-)

    SvarSlett
  2. Trøjen ser rigtig smuk ud.

    SvarSlett
  3. Den nakne rumpa ble plutselig veldig tydelig ja :) Lekker jakke - er så flott med tynne tynne ullplagg.

    SvarSlett
  4. Anonym31.8.12

    Du kunne kommet godt frå det om det var tunika du strikka... jakka ser fin ut- eg er og rundskuldra. Fyljer spent med!

    SvarSlett
  5. Fnis! Takk til forbipasserende mann! :)

    SvarSlett
  6. Hyggelig at du er oppe å går med bloggen din igjen;)

    SvarSlett
  7. Hei.
    så hyggelig at du er igang med bloggingen igjen;)
    Har jo savnet den da ;)
    Ha en fantastisk fin høst med eller uten erotiske statuer ;);)

    SvarSlett
  8. Så godt du er tilbake bloggende!

    Ser fram til å lese mer om jakketilpassing og design du jobber med. Sinnasaujakken skal jeg strikke etterhvert - driver aktiv pinnefrigjøring... Også kalt ufostrikking.

    Synd dere ikke fikk dekorere Vigelandsparken! Det hadde vært et fantastisk prosjekt både for strikkingen og kulturens uttrykk!

    Ha en fin helg.

    SvarSlett
  9. Jeg syns det var gøy! Det ser jo ut til at dama er kald, tross alt! :)

    Lykke til med design og tilpasning! Gleder meg til å se videre! :)

    SvarSlett
  10. Kan aldri tro Vigeland ville hatt noe imot ei jakke eller to på noen av sine skulpturer, han var jo en man som var glad i tekstiler, og laget flere mønster selv. Men han ville nok foretrukket grafiske motiver, ta en titt i leiligheten hans på museet.

    Ellers hadde Tone Takle noen gensere med runde raglanfellinger, det var i ei bok hun ga ut etter mønsterstrikkperioden.

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...