28.12.11

Ett år med votter ...

... er mitt forsett for 2012. Jeg syns til og med tallet 2012 assosierer litt til votter, jeg?

Jeg har mange fine vottebøker i bokhylla mi, og en av dem er en som jeg har snakka om tidligere i år, Solveigs vantar. Siden jeg har et annet forsett i år også, å strikke opp mer garn enn jeg kjøper (det skal holde hardt!) og siden jeg har veldig mye rester etter sokker tenkte jeg å koble de to tingene, strikke votter, bruke rester.

Jeg begynte med å finne fram restekurven min og dele dem opp i fargegrupper.


Og nå er jeg allerede snart ferdig med mitt tredje par (Ravelry-lenke). I tillegg har jeg løse planer om å bruke av mitt selvspunnede garn, det gleder jeg meg veldig til. Bare hundre mønstre og 2,5 kg garn igjen ...

Apropos votter, det skal være en samstrikk av norske Toris Hippocampus-votter inne på Ravelry i gruppa Stranded. Bli med da vel?

På julemarkedet jeg sto på var det to ting som solgte bra, votter og sokker. Og de hadde jeg høy pris på, sammenligna med de som sto rundt meg og solgte sine ting - jeg orker ikke å selge tingene mine billig, da kan det være akkurat det samme. Så vottene jeg ikke får omsetning for på annen måte skal delta på julemarkedet neste år. 2012 skal bli et fint år!

25 kommentarer:

  1. Anonym28.12.11

    Lykke til med vottestrikkingen :D Selv har jeg som mål å strikke KUN fra lageret :D
    ønsker deg en fin førjulsdag
    Ingvild

    SvarSlett
  2. He, he, så mange sier det nå så jeg tror det må være mange lagre som mitt (og ditt?) rundt omkring. Kanskje dette blir designernes år, da?

    SvarSlett
  3. Ditto! Jeg trodde 2011 skulle bli mitt store votteår, for jeg fikk sånn plutselig helt dilla på vottestrikk i våres, og spant unna endl par. Men utover høsten tok den overveldende mengden flotte mønstre meg, og jeg innser at rt år i vottenes navn er altfor lite. Jeg burde kanskje satse på et tiår.... I alle fall følger jeg deg neste år også, med votter på pinner og hender! Men hvor ble det av snøen?

    Nydeligebfargerester du har, uendelig med inspirasjon i denslags! (o:

    SvarSlett
  4. Kom igjen, duBedåre, la oss offisielt åpne det store Votteåret 2012, sammen!

    SvarSlett
  5. For noen herlige nøster du har, og lykke til med votteåret;)
    De vottene i alongen var fantastiske, jeg eeeeelsker sjøhester!!! Men finnes det på norsk?

    SvarSlett
  6. Anonym28.12.11

    For en fantastisk ide. Dette nyttårsforsettet blir jeg gjerne med på. Ikke sikkert jeg greier å strikke like mange som deg :-) Men votter vil jeg gjerne strikke, og restegarn vil jeg gjerne bli kvitt.

    Jeg har allerede begynt med å bestille boken Solveigs vantar - tusen takk for flott tips!!

    SvarSlett
  7. Gledelig jul!
    Jeg har allerede begynt vottestrikking, og er i gang med par nr. to. Jeg hadde samme plan i fjor om å strikke fra garnlageret. Jeg har tatt vare på alle magebelter, så nå er jeg spent på hvor mye garn jeg har brukt opp. Det kommer et blogginnlegg om det ved nyttår. Vi får hive oss rundt!

    SvarSlett
  8. Høres ut som en god tilskuersport! Ser frem til å bli inspirert! Selv har jeg hatt barneluenes desember. Kort, men godt ;) Men jeg klør meg litt i hodet over tallassosiasjonen, er det fordi det er 2 totall in 2012? Da må det jo pase til sokker også :)

    SvarSlett
  9. lena, jeg tror vi må spørre Tori om å få en norsk versjon også, for ingen av hennes sjøhestmønstre er på norsk. (På den annen side, votter strikker du rett fra diagram, du trenger egentlig ikke noe språk for å skjønne hva som foregår. Kanskje ... )

    Anita, bra!
    Steinkjerringa, jeg syns å huske jeg hadde noen sånne løse planer også ... men nytt år, nye muligheter for å drite seg ut ;)
    Anja, jeg veit ikke hvorfor, kanskje derfor det bare er en assosiasjon? Men det har nok noe med 2-tallet å gjøre. Og den ene slengeren ;)

    SvarSlett
  10. Godt nytår til dig og tak for inspiration i det forløbne år .
    Votter er yndlingsstrik her i stuen , og det ændre sig næppe i 2012 ,så jeg tilslutter mig koret for de votte gale : Vottens år , 2012 !!

    Knald & raketter

    SvarSlett
  11. Smart med votter. Jeg holder også på med "oppstrikking" av restegarn. Det er en god følelse å få frem noe fint av restene. Nå er det mobilvotter som er fokus hos meg. Da får jeg brukt smårester. Godt nytt år

    SvarSlett
  12. Jeg synes jeg har hatt ett år med votter, jeg... men det blir vel noen i 2012 også :-) Gleder meg til å følge med på dine i hvert fall.
    Hippocampus fins nå på engelsk, fransk, spansk og portugisisk (de tre siste språkene er ikke min fortjeneste), men ikke på norsk. Selbu Sea Horse-vottemønsteret er nesten bare et diagram, og det er jo det viktigste, som du påpeker.
    Jeg husker jeg kvidde meg veldig for å begynne å strikke etter engelske mønstre for få år siden, men lærer du deg bare noen strikkebegreper, er det slett ikke vanskelig. (Ja, det vet jo du, Ann)

    SvarSlett
  13. Jeg er med! Av lista over ting som ønskes å strikkes og som allerede er på pinnene er votter i flertall. Supre gaver er det og, alle trenger votter! (Barnevotter er jo forbruksvare)

    SvarSlett
  14. Your comment on Ravelry led me here and I LOVE your blog! I am doing well enough in norsk to read most of it and really enjoy your projects. Du are flink på å strike!

    SvarSlett
  15. Jeg blir med på Votteåret 2012! Jeg har 367 vottefavoritter inne på Ravelry, pluss alle de fine vottebøkene i bokhylla, så det er bare å brette opp ermene og sette i gang...

    Jeg strikket med garn fra lageret i 2011 også, jeg, men det tar jo aldri slutt. Så jeg fortsetter med det forsettet i 2012. Og 2013. Og 2014..... Akk ja.

    Hvilket julemarked var det du sto på?

    Og i samme slengen: Godt nytt VOTTEår!

    SvarSlett
  16. Tror de fleste strikket endel votter i 2011, Jeg strikket mange par til jul. holder også på å strikke opp garn jeg har liggened. Det blir så fullt, må få bort noe. Gøy uansett. Ha en fortsatt god romjul og et godt votteår i 2012.

    SvarSlett
  17. Gleder meg til fortsettelsen.. Hadde vært gøy og fått seg ei skikkelig vottebok, men ser ikke ut til at jeg har knekt koden enda for mønsterstrikk og votter enda ;)

    SvarSlett
  18. Anonym29.12.11

    Spennende, gleder meg til å se!

    SvarSlett
  19. Annepålandet, he, he, så du ei godt hold middelaldrende dame som solgte strikka ting til overpris et sted?
    Jeg sto på jobben min, på sykehuset, som har et lokalt julemarked. For å si det sånn, jeg fikk spunnet så mye på håndteinen min i løpet av de to dagene jeg sto der at det var verdt det uansett ...

    Glad for å høre at du ikke gir deg med votter du heller :)

    SvarSlett
  20. Nei, jeg var bare nysgjerrig jeg. Syns det er bra om du tar skikkelig betalt for det du strikker - de fleste gjør dessverre motsatt. Trist.

    SvarSlett
  21. Lykke til med vottestrikkinga, Pinneguri!
    Skal nok følge med deg, og kanskje jeg overvinner tommelstrikkevegringa og strikker ferdig et par eller to i løpet av året jeg også... har vist noen votter på pinner et eller annet sted her...

    Ha et riktig feiende flott nytt år!

    SvarSlett
  22. Gleder meg til å se hva du kommer til å trylle fram!

    SvarSlett
  23. Jeg glæder mig til at følge dig i luffe-eventyret i 2012. Det bliver helt sikkert farvestrålende og flot!
    Godt nytår!

    SvarSlett
  24. Vottar er alltid moro å strikke, så eg forstår at du dedikerer 2012 til å strikke vottar.
    Godt nytt vottestrikkeår!

    SvarSlett
  25. Sikke sjovt nytårsfortsæt, glæder mig til at se resultaterne.

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...