14.11.11

Et undervurdert mønster

Kanskje fordi jeg er blitt farmor er jeg også blitt veldig, veldig praktisk. Jeg vil at det jeg strikker skal passe (naturlig nok), og jeg vil ikke minst, at det brukes. Heldigvis ser jeg at det jeg strikker til barnebarnet mitt brukes ... kanskje fordi det er praktisk ;)


Barnebarnet mitt er også veldig glad i garnet mi, særlig Wollmeise. "Give the child to Budda before they are seven, and they are Budda's for ever", er min hjertelåt.

Cashmerino og noen japanske mønsterdiagrammer
Mens jeg sitter og strikker på enda en brukandes lue kommer jeg på å titte inn til Galadriels mønster, Beloved (Elsket), et mønster jeg har strikka 10 ganger nå. Og ser det er overraskende få som har strikka det.

I Sanguine Gryphons Skinny Bugga! og Kim Heartgreaves Soul-mønster

Jeg kan ikke få rost dette mønsteret nok. Lua er veldig tøylig. Når de er mini passer den godt rundt ansiktet, og så vokser den med barna og blir mindre tett og dermed også mindre kvelende - mange barn har problemer med dette at alt blir for tatt rundt hodet. 

I Wollmeise Molly og ren perlestrikk
Mønsteret som det er skrevet er superenkelt, og det tar bare et par kvelder å strikke den. Og det er også veldig greit å forandre på det, lage egne fletter - eller ikke, andre diagrammer eller bare la den være i perlestrikk.
Med tynt garn blir den liten, med tykkere garn større. Eventuelt så kan man strikke en prøvelapp i eget garn og justere maskeantallet i oppskriften.

I Sanguine Gryphons Traveller
Ser du etter en fin, praktisk lue til en ett- til to-åring anbefales den på det varmest.

13 kommentarer:

  1. Fiffig! For at par år siden strikket jeg sånnn lue etter egen/mammas oppskrift, mener jeg var innom Galadriels da. Kanskje på tide å plukke den fram?

    SvarSlett
  2. Hm, ja det mønsteret må jeg se nærmere på. Takk for tips :)

    SvarSlett
  3. Den ser dejlig ud. Og skønt med sager, der vokser sammen med barnet:-)

    SvarSlett
  4. Takk for tipset! Inne på strikkelisten til neste vinter, da har vi ettåring i hus!

    SvarSlett
  5. Tak for tippet, jeg har straks lagt mønstret på min to-do liste ;O)

    SvarSlett
  6. Kanskje det var noe å prøve seg på etter hvert!Takk for tips!Synnøvehilsen

    SvarSlett
  7. Tak for tippet. Sejt mønster:-)

    SvarSlett
  8. Takk for tipset. Denne så veldig god ut!

    SvarSlett
  9. Tusind tak for tippet - er straks lagt ned i favoritter på Ravelry. :)

    SvarSlett
  10. Har faktisk hatt denne på to-do lista en god stund, tenkte å strikke den til begge tantebarna til jul. Men har vært litt usikker på garntype vs størrelse! Skal ta meg en kikk på din rikholdige Ravelryside og skaffe meg noen tips! Statistikken din lyver ikke. Så mange gjenntagelser av samme oppskrift må bety vellykka prosjekt! (o:

    Takk for påminnelsen!

    SvarSlett
  11. Anonym15.11.11

    Fantastiskt fint. Den röda gillar jag extra mycket!

    SvarSlett
  12. Anonym16.11.11

    Veldig fint lue som jeg godt kan tenke meg å prøve, når jeg finner noen som behøver en sånn. ;) Malien

    SvarSlett
  13. Takk for tips! Etter å ha sett mønsteret inne her gjekk eg rett til Raverly og satt denne lua opp på strikkelista mi :) Den er jo bare kjempesøt :)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...