17.8.11

Ikke helt ribba

Jeg har fått ribbestrikk helt på hjernen tydeligvis. Enda to gensere ferdig, men det er til en 2-åring, da, så det går fort. Og siden det er ribbestrikka blir det mye luft og mye varme til kaldere tider. Disse er litt større enn den første jeg lagde så kanskje de holder helt til neste år?


For det er det som er så genialt med ribbestrikk, at det vokser med barna. Hvis jeg hadde vært strikkelærer og skulle lært noen å strikke gensere så ville jeg lært dem det i ribbestrikk. Hva er mer tilfredsstillende enn at det man lager holder ikke i 2 måneder, ikke i en sesong, men i et helt år, kanskje til og med to med litt ekstra lengde her og der?

På disse genserne har jeg også funnet på noen detaljer som jeg tror foreldre - og barnet! - vil sette pris på. Jeg har forlenga ryggen nede med forkorta rader sånn at når barnet bøyer seg - og det gjør hun jo - så vil det ikke bli sprekk og åpning over bukselinninga. I begge ermene har jeg strikka inn hull for en finger å holde dem nede hvis man skal ha noe trangt over. Alle veit at da glir jo ermene oppover. Jeg har også forlenga litt over skulderpartiet så genseren sitter litt bedre oppe i nakken. Og den siste detaljen er en flette i hvert raglanshjørne - så blir den ikke helt ribba ...

Den gule og grønne er strikka i Wollmeise og veier 182 gram. Den grå og lilla er strikket i - hold dere fast - eget håndspunnet garn! Det grå er merino, det lilla BFL. Hele genseren veier litt mindre enn Wollmeise-genseren, 125 gram. De er like store, men det håndspundne er lettere.

11 kommentarer:

  1. Må si jeg likte veldig godt at du har strikket dem lenger i ryggen ja :D Tidløse og gode gensere!

    SvarSlett
  2. Ribbestrikk er supert, helt enig, og det er deilig når man trenger et håndarbeid som ikke krever all verdens oppmerksomhet, men bare la tanker og pinner gå sin gang. Det var mye fint du hadde laget siden jeg var her inne sist.
    Smarte detaljer i de siste ribbegenserene også. Jeg laget en genser til barnebarnet mitt i fjor høst med en slik forlengelse i ryggen. (ONSDAG 1. SEPTEMBER 2010

    Ullisen som heller ville være genser.) Den var super nå i vinter.
    Så gøy det må være å strikke av eget spunnet garn:)

    SvarSlett
  3. Det er jo kjempefint med ribbestrikk, har alltid likt det veldig godt!
    Lurt med litt lenger rygg.
    Ha en fin dag, klem.

    SvarSlett
  4. Selvspunnet garn, fantastisk! JEg er superimponert når sånt garn kan brukes til noe, mitt håndspunde fra første kurskveld er noe... eh... ja...

    Veldig lure tips her, jeg kommer til å kopiere rått. Og kreditere, så klart!

    SvarSlett
  5. Her er Marits strikkemønster på sin genser med lang bak. Jeg kommer tilbake med mønster på min seinere. Vi bestemødre er store tenkere som tenker mye likt <3

    Og Monstermønster, jeg er sikker på at jeg allerede er i gjeld til deg så stjæl i vei :D)

    SvarSlett
  6. Hei!! Så lurt å lage dem lengre bak!!Jeg har også strikket og gitt bort flere ribbestrikkde barnegenser, jeg setter en glidelås i en av raglenfellingene. Da blir det enda lettere å få dem på. Det er supre gaver!! Og du som strikker i hjemmespunnet garn.... Håper de skjønner jobben bak produktet!? AnneK:-)

    SvarSlett
  7. Kjempelurt å strikke genseren lenger i ryggen! Ribbestrikk er jo så praktisk (også så gruelig kjedelig å strikke:)

    SvarSlett
  8. Disse er veldig fine. Jeg liker også fargerkombinasjonene.

    SvarSlett
  9. Kjempe fine! Så lurt å strikke dei lenger bak. Fine farger du hadde valgt:)

    SvarSlett
  10. Hei pinneguri :) var du på Gaustatoppen i helga? Jeg så en hjemmestrikka genser (Rhinebeck-genseren?) som flisa forbi meg på vei oppover, men før jeg fikk pusten med meg var den langt forbi. Men jeg var ganske så sikker på at det var deg jeg så :) Nydelig vær og flott tur forøvrig! Hilsen Hanne

    SvarSlett
  11. Så flink du er!! Imponerende med egetspunnet garn:-) Ribbestrikk er virkelig supert!!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...