20.7.11

Ikke akkurat De Gule Sider

Du finner ikke mye gult hos meg; jeg er ikke en av dem som mener gult er kult. Verken hjemme hos meg, i garnkurven eller her på bloggen. Faktisk skrev jeg en dementi i fjor der jeg bekreftet det alle veit, jeg er ingen gul person. Jeg er heller ikke et solmenneske, og det kan henge sammen med det - og det er alt jeg vil si om fargepsykologi.


Nei, jeg må legge til denne aktuelle kvitrermeldinga fra Tante Ull: Her om dagen hadde hun vært på spinnetreff (Camp Pluckypluff), og da de (norske/nordiske) deltagerne opplagt var skeptisk mot å velge den gule ulla hadde spinneren Lexi Boeger gitt uttrykk for at det var fordi vi har for lite sol, hun selv er fra California og elsker gul.

Sjøl har jeg en teori om at gult er så veldig, veldig sterkt forbundet med påske (sekundært slim og andre kroppslige væsker) at det blir noe galt med å like det (året rundt).
Jeg på Twitter: "Noen som har noe fint å si om forholdet sitt til fargen gul?"
Tove: "Um, nei...?"
Men her om dagen var vi tre jenter som satt og slarva på Twitter. Cauchy har nettopp farga noe garn - fantastisk farging forøvrig! - og hun har nok vært gulere lenger enn både Hello Knitty - den tredje i samtalen - og undertegnede. Men Hello Knitty og jeg måtte innrømme at gult har vokst på oss det siste året.
Anjathor: "Jeg sliter skikkelig med gult. Ser at det kan være fint, men ikke i mitt hjem eller på min kropp. ;)"
Det er for meg sånn at jeg nesten kan tidsbestemme vannskillet. Jeg husker veldig godt Marianns elefantgenser som et vendepunkt hvor jeg begynte å tenke tanken:
- OK da, kanskje jeg liker gult av og til likevel.
Og beit meg sjøl i tunga. Som om det var feil - av meg - å like gult.
TanteUll: "Det er en varm solskinnsfarge!"
Omtrent samtidig så jeg bildet av denne, veggdekke, av svenske Märta Stina Abrahamsdotter fra ca. slutten av 1800-tallets.


Jeg veit ikke med deg, men er ikke det noe av det vakreste du har sett, fargemessig? Gulfargene er noe hjemmesnekra i stedet for industrifremstilt, og det er det som gjør det for meg, tror jeg.
NinaIH: "Favoritt fargen til Sambo :)"
Jeg har i lang tid håpa Claudia/Wollmeise skulle farge noe fint gult, sånt gult som jeg bare måtte bli forelska i. Men det har dessverre ikke skjedd ennå. Så på en regnværsdag på Vestlandet i ferien tvang mannen min meg med på Hifa, og der lå det gule garnet mitt.


Det er lov å forandre mening. Ikke sant? Det er lov å si Æsj! ett år for så og si Mhm! neste år, ikke sant?
Puddaholic: "Jeg blir mer og mer glad i gul. Særlig til barn og på møbler. Jo mere knall jo bedre, selv om strågul også er fint..."
Gå til Cauchys og Hello Knittys blogger og les deres vinkling. Og forhold til gult. Dette er vår Ode til Gult!

Har du noe du skulle sagt om gult? Legg gjerne igjen en kommentar, eller ta dette innlegget som en utfordring til å skrive din egen post om gult.

Small talking about yellow on Twitter the other day Cauchy, Hello Knitty and I agreed to write a blog post today about our relationship to that colour. Go to their blogs to read about their look at things. 
I recap my somewhat strained relationship to yellow, but that I might be in a process towards a more positive attitude. I tell about Mariann's Elephant Sweater and about the Swedish wall décor knit by Märta Stina Abrahamsdotter.  I have waited since then for Claudia of Wollmeise to make some nice yellow skeins, but I had to buy the yellow wool from Hifa instead. Not really a bad choice either.

16 kommentarer:

  1. Anonym20.7.11

    Oh my goodness, the textile you posted it gorgeous!

    I can see where you would associate yellow with Easter - maybe starting out with a golden yellow is the way to change how you think. We will convert you yet!

    SvarSlett
  2. I agree; that textile is just stunning!

    SvarSlett
  3. But, it is not textile, it is knitted!

    SvarSlett
  4. oh, if the Wollmeise ever dyed yellows i'd spend all my savings on it!

    it sounds like you're well on your way to beginning to love the color. or at least you appreciate its possibilities. i love love love the knitting you showed here. *sigh*

    :o)

    SvarSlett
  5. Jeg tenker helt klart på Sambo når gul blir et samtaleemne. Han virkelig elsker gult, jeg har strikket både sokker og tøffler i gult garn.
    Alt skal være gult, knall gult!

    Men- som sagt, selv er jeg ikke så begeistret.

    SvarSlett
  6. Er ikkje begeistra, nei. Det blir veldig fort nok av gult. Men den vende tekstilen var nydeleg, då. Dreiv og plantefarga strikkegarn for 25 år sidan, og der vart jo mange gulgrøne nyansar. Æsj! Men er dei mot rust og brunt, så er det heilt annleis. Altså: varm gul er ok, kjølig gul er æsj, og påskegult er pyton. No trur eg eg vart inspirert til eit blogginnlegg om favorittveska mi - som er "riktig" gul :o)

    SvarSlett
  7. Kan instämma i en tudelad syn till gult. Jag älskar av princip alla färger och hävdar att det bara är en fråga om att sätta en färg i rätt sammanhang.
    Men gult är svårt. Märker det inte minst när det gäller att sälja produkter. De gula är jämt mest svårsålda, de blå enklast.
    Men å andra sidan, målade väggarna i mitt tonårsrum honungsgula!

    SvarSlett
  8. Haha, knakende godt innlegg om gult! Jeg liker faktisk alle farger jeg - men jeg bruker kun dem som kler meg. Og gult er dessverre ikke blant dem. Som så mange andre nordmenn er jeg blek (i forhold til de fleste andre folkeferd, i hvert fall), og gult gjør bare saken verre. Men FARGEN i seg selv er jo fin! En gul kopp, et gult tekstil eller bilde på veggen, gule sokker o.l., ja - det kan jo lyse opp i en ellers grå hverdag! Gult er kult! Fint garn du har kjøpt - er spent på hva det blir til!

    SvarSlett
  9. I share the journey from hate to love of yellow. I nearly had a stroke when I had to wear a yellow dress as one of my friend's 'rainbow' bridemaids, because no one else would. Over the years my opinion has changed. Some interior designers say that yellow is an aggressive color. My 6 year old daughter (now 17) wanted her bedroom yellow because it reminded her of sunshine. My nearly Norsk 13 year old daughter loves bright yellow with orange and pink. (Not norsk colors when I lived there!!) My favorite carpet in Morocco last year was dyed with saffron. I have come a long way too.

    SvarSlett
  10. Har vært utrolig lite gult hos meg også. Det blir som du sier litt sånnn påske. Men så tenkte jge som så at om man bruker det sammen med annen farge? Feks brunt. Alt passer jo til brunt. Som sagt så gjort. Så nå strikker jeg Paulie i sjokoladebrunt med varmgule striper. Og er helt forelsket. Men, det må være rett gulfargen altså. Det er jo tid og sted for alt. Og det er ikke noe påskeaktig med min Paulie iallefall.

    SvarSlett
  11. Bra innlegg om farger. Jeg kan ikke noe med gul. Men man kan forandre mening. Jeg likte ikke brunt heller før jeg så en nydelig brunfarge...
    Men jeg skal kjøpe gult for å strikke ett par sokker til en fotballspiller. De skal være gul og sort. Men det er ikke før til høsten..

    SvarSlett
  12. Anonym21.7.11

    Min skjønne svigermor har alltid elsket gult.
    Så det er så enkelt å velge garnfarge til henne og det blir blink hver gang.
    Vi kjøpte gul kjole uten bytte mulighet til bursdagen hennes iår:)

    IngridM

    SvarSlett
  13. I have always felt that yellow represented something that was getting old and stained. White curtains turning yellow through the years. Also Easter. It is so prominent at Easter.

    SvarSlett
  14. Ann, I've been thinking of you all day. Such a terrible day for Oslo! I hope that you and yours are all safe and well this evening.

    SvarSlett
  15. Jeg er ikke noe særlig for gult, nei. Det er litt påske og litt jobb, akkurat som du nevner i starten på innlegget ditt... men jeg kler nok ganske godt gult selv, selv om jeg ennå ikke liker fargen noe særlig. Skal kanskje vurdere annerledes når WM kommer med en uimotståelig gul :) Men jeg tror jeg er aller mest fascinert av at "mannen dn tvang deg på HIFA.." Fortsatt god sommer, klemmer i fleng

    SvarSlett
  16. Eg likar ikkje gult! Junior på 5 syns gult er den finaste fargen rett og slett fordi "gult er kult!" Men elefantgensaren er verkeleg flott. Kan det vere fordi det er eit snev av grønt i gulfarga?

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...