10.1.11

Beskrivelse på forkorta rader

Flere av sokkemønstrene mine bruker seg av forkorta rader (= short rows = w&t = svøpte masker) i hælen når de strikkes fra tåa og opp. For meg er det blitt min foretrukne metode, men det er en metode også jeg har måtte lære meg. Og jeg veit mange av dere ikke har vært borti det før, det skjønner jeg på alle spørsmålene jeg får om akkurat det. Så jeg har laget noen små videosnutter der jeg prøver å lære bort det jeg kan.

Virker det vanskelig? Det er ikke det, men det må prøves, som alt annet.

For å gjøre det lett for meg sjøl har jeg delt det opp i tre deler.

Del 1



Her viser jeg hva som menes med svøpte masker.

Del 2



Nå er det svøpt det antall masker som er oppgitt i mønsteret, formingen innover er gjort. Og hælen skal strikkesut igjen, svøpen skal plukkes opp og strikkes.

Del 3



Hvis du ikke vil ha hull akkurat i overgangene mellom hælen og sokken ellers har jeg et råd når det gjelder hvordan man strikker siste omgangen.

Legg gjerne igjen spørsmål i kommentaren hvis noe fortsatt er uklart.

21 kommentarer:

  1. Anonym10.1.11

    dette var perfekt, tusen millionar!

    SvarSlett
  2. Så utrolig bra tutorial. Dette må jeg bare prøve snarest ;-)
    Tusen takk, klem ¤

    SvarSlett
  3. Hei!! Jeg har lært meg dette ved hjelp av videoene dine!! Både tåa og hælen har jeg nå strikket flere ganger. Har linket til deg i bloggen min, og anbefaler i øst og vest!! Så takk skal du ha!! Jeg fikk tilogmed bestillt en bunt fra Wollmeise, jeg aner!! ikke hvilken farge jeg får,men det var for en gang skyld noe igjen til meg!! Du aner ikke hvor mange ganger jeg har prøvd!! Nå strikker jeg på 2 par sokker samtidig, har fått litt dilla!! AnneK.-)

    SvarSlett
  4. Takk for fin tutorial! Jeg har sett en video på youtube som viser hvordan man kan lage short rows uten hull. Det er en voldsomt pratsom dame som har den, og videoen er ganske morsom. Men litt slitsom å dechiffrere...
    Du kan ta en kikk her: Cat Bordhi

    Jeg har ikke sett gjennom hele en gang til, det er mulig jeg linker feil nå. Håper ikke det.

    SvarSlett
  5. Å, tusen takk!
    Jeg sliter sånn når jeg skal lage sånn hel. Forrige sokk måtte jeg sitte og sy hullene i helen sammen da jeg var ferdig..

    SvarSlett
  6. Jeg glemte å klikke på at jeg gjerne vil ha oppfølgingskommentarer, så nå legger jeg inn en kommentar til bare for å få det.

    SvarSlett
  7. Martha Joy, Cat Bordhi gjør det annerledes enn meg, med vekt på det estetiske. Jeg kjente ikke til den måten å skjule svøpen på, det var interessant, men jeg lurer på hvordan den metoden kan brukes når det blir to svøp ... må prøves ;)
    Liv som teststrikka de siste sokkene mine viste til en metode som hun bruker seg av, men som jeg ikke har fått prøvd ennå (jeg holder på med et par nå der jeg prøver den ut).
    Det er mange veier til Rom. Heldigvis!

    SvarSlett
  8. Anonym10.1.11

    Dette har jeg aldri klart å lære meg, men nå skjønte jeg det!

    Tusen takk for hjelpsomme filmer!

    SvarSlett
  9. Jeg havnet på strikkevideoene dine via quiltefia, og det var bare så godt å endelig skjønne det. Det blir så hullete hos meg, og det siste trikset ditt når helen var ferdig, var også en gledesnyhet. Da jeg igjen plukket opp sokkenpinnene rett før jul, vuderte jeg å kaste meg utpå denen helen en gang til (jeg må da kunne klare det for en gang skyld...) men vandret tilbake til den kjente gamle. Nå blir det forkorta rader på neste par, og ja, jeg har tatt ned mønsteret du la ut i posten under (takk!) for jeg har lurt på den kilen da forkorta rader-helen kan bli litt trang over vristen hos meg også.
    hurra!

    SvarSlett
  10. Jeg sier også tusen takk - nå kan jeg våge meg også på forkorta rader!

    SvarSlett
  11. Tusen takk for god og tydelig forklaring på hælstrikking. Jeg strikker akkurat Jessisokker til barnebarnet mitt, men valgte å strikke hælen på min vante måte. Nå skal jeg strikke flere med ny hælfelling..

    SvarSlett
  12. Tusen takk for supert innlegg! Sitter og nikker og er sååå enig med deg ;)
    Men er også glad for at jeg fant det der ut helt av meg selv når jeg leste oppskriften din ;)

    SvarSlett
  13. Nyttig - tusen takk!
    I min gamle håndarbeidsbok fra 50-tallet står samme hæl beskrevet, med uten wraps-ene, og da blir det jo en rad med hull. (De kaller den Timeglasshæl). Så dette var mye lurere.

    Men jeg lurer på en ting: I Winsnes-strømpene dine skriver du at du har en kile under foten. Disse ekstramaskene (f eks 12)- legger du til de allerede eksisterende (f eks 60) = 72, og deler dette på 2 og strikker hælen over 36 masker, eller strikker du hælen over halvparten av de opprinnelige maskene (60) og strikker hælen over 30 masker?

    SvarSlett
  14. Tusen takk for at du har tatt deg bryderiet med dette. Jeg leser i bloggen din hver uke men skulle vært flinkere til å kommentere...

    Nå har jeg kommet over "flerfargeskrekken" så det er bare spørsmål om tid før jeg har pinneguri sokker jeg også :)

    SvarSlett
  15. Anne på landet, når jeg har kile strikker jeg hælen over oppimot halvparten da også. Når jeg sier oppimot har jeg oppdaget at tar jeg for godt i blir hælpartiet litt vid, men hvis jeg ikke tar litt mer enn halvparten uten kiler så blir sokkene litt slaskete - og rar! - over lesta.
    Det er først og fremst når jeg har mønsterstrikk at jeg (i hvert fall) kan ha behov for den ekstra kila. Så hadde jeg det på Winsnes-sokkene forklarer det mye #draroppsokkeneforntegang ;)

    Pille, skrekk overvinnes bare ved å se det i hvitøyet ;)

    Marion :D

    SvarSlett
  16. Har lenge lurt på hva en kaller "wrappede" masker på norsk. Svøpte masker er jo genialt :-) Utrykket vil heretter bli benyttet av undertegnede!

    SvarSlett
  17. Fantastisk flott "bruksanvisning" du har laget. Jeg er igang med et par her nå, og det er første gang jeg har fått det ordentlig til uten å få masse "luftehull" langs tåa.
    Tusen takk for at du gjør strikkingen både morsom og inspirerendedet, og tar jobben med å lære bort knepene. Bloggen din er super!

    SvarSlett
  18. Tusen takk for de kjekke og lærerike filmene du har laget.Du har gjort det mulig for meg å lære meg å strikke short row heel med wrap and turn.

    SvarSlett
  19. Takk for en veldig god forklaring på forkortede rader. :-))
    Jeg brukte en annen tutorial fram til jeg skulle "plukke" opp maskene igjen, da kom den andre til kort og etter litt googling havnet jeg her.
    Jeg endte med en litt anderledes avslutning der du gjorde siste maske for å unngå hull fordi jeg var litt for snar til å få unna alle maskene, men det endte bra og ingen hull eller sying.
    Nå er iallefall mine første små sokker med short row heel ferdig og dette skal definitivt testes flere ganger for dette var genialt.
    Ha en fin dag. :-)

    SvarSlett
  20. Tusen takk for inngående forklaring. Jeg har strikket min første hæl med svøpte masker og den ble skikkelig fin. Tusen takk, nok en gang.

    SvarSlett
  21. Jeg sliter sånn. Skal lage forkortede rader (snu og strikke tilbake). Men dette er på et arbeid med perlestrikk. Finner ikke ut hvordan jeg skal gjøre dette. Det blir jo ikke fint hvis det ikke blir gjort rett.

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...