23.8.09

Ikke en sokk i sikte #3

En av livets høydepunkter er en vakker sommerdag, en søndagsstille by og mye vakkert å ta bilder av. Som for eksempel Oslo en tidlig søndagmorgen i august.

Mannen min - som er bergenser - mener at det spiller ingen rolle om man går i Nordmarka eller i Oslo - de er like flate begge to. Så da kan jo nettop ta seg en tur i byen, da. Og se på turistene som koser seg i Vigelandsparken, og all den vakre funkisarkitekturen vi har i Oslo.

Jeg mener Oslo bør kjenne sin besøkelsestid og satse mer på det faktumet at vi har enorme mengde med god funkisarkitektur - kanskje en av verdens beste samlinger?

Alt er ikke høyverdig kunst (strengt tatt er det vel det som ligger i det litt nedsettende uttrykket funkis også), men det er folkelig og det er funksjonelt og det er til tider overraskende. Og noen av detaljene er gjennomtenkte og helt originale. Og bare det at vi har så mye av det - bare dét er viktig.

I love Oslo for its many houses in the style Functionalism, with its derogatory name funkis. I think Oslo should be called the The City of Funkis, like we have the Norwegian city Ålesund - the City of Jugend.

3 kommentarer:

  1. Helt enig at funkis-arkitekturen i Oslo er flott. Tanken på hvor mye flott fra 1930-tallet som ble revet på 70-80-tallet gjør meg gal :(

    SvarSlett
  2. Gillar verkligen funkis...måste besöka Oslo någon gång:)

    SvarSlett
  3. hej, vad fina sockor bland annat har du här, underbar inspiration källa och gladje till allas ögon man hittar. klem!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...