12.5.09

FO: Vårens verk

Det er både med lettelse og et viss vemod jeg feller Marius av pinnene etter millioner av rettmasker. Og et lite mønster på bærestykket ...

Jeg fant mønsteret i Hjemmet nr. 2/09 (men jeg tror også det har vært trykket i et Sandnes-hefte), og der er garnet opprinnelig Sandnes Alpakka (22 masker = 10 cm), mens jeg har valgt å strikke med Wollmeise (32 masker = 10 cm). Så jeg strikka den store størrelsen for å få en middels genser. Det eneste problemet jeg støtte på (bortsett fra det kjedelige med rettstrikningsmasker) var at når man får formelen hva antall masker gir i cm. gjelder det i bredden, men hva med høyden?
Så jeg prøvde meg med litt tenking på hvor jeg skulle starte mønsteret hvis jeg ikke ønsket bærestykket for lite; trangt under armene er en plage som alle vet. Og så starta nok litt friskt ut. Jeg skulle holdt ut og strikka flere rettmasker på bærestykket før jeg begynte på mønsteret for at det skulle endt høyere opp enn det gjør nå, og jeg skulle felt 30 masker på 2 omganger før jeg begynte på hovedmønsteret. Heldigvis er garnet så takknemlig at det nok bare er meg som merker at den er litt stor.

Bærestykket er forøvrig rundfelt (tror jeg det heter). På omgangene mellom mønstersnuttene felte jeg ca. 30 masker til jeg bare hadde 110 masker igjen da jeg felte helt av.

Mønster
: Marius av Unn Søiland Dale
Progresjon: Startet 1. mars, avsluttet 12. mai
Garn: Wollmeise: Brombeer, Natur & Blaue Tinte
Pinner: KnitPicks Harmony Wood 3 mm. Som igjen skled ut av festet!

Genseren er forresten ikke bare passe, den er varm også!

8 kommentarer:

  1. Så fin den ble!!!
    Hmm, det minner meg på at jeg har en marius på gang i strikkekurven... Jeg strikken min top down - kanskje dumt det, med tanke på at alt det blå kommer TIL SLUTT. Det er ganske mye igjen, for å si det sånn...
    Syns bare det er fint jeg, at den er litt annerledes øverst. Fargene er jo så dekorative i seg selv!

    SvarSlett
  2. Anonym13.5.09

    *sikle*

    SvarSlett
  3. Smuk som bare pokker :-)

    SvarSlett
  4. Den vart flott,kjem nok til å bli mykje brukt:)

    SvarSlett
  5. Så nydelig den ble!
    En verdig premie for en flink strikker som ble ferdig. ;)

    SvarSlett
  6. *vil ha*! En kan trygt si at du har oppgradert Marius flere hakk med garnet du bruker :-)

    SvarSlett
  7. Så utholdende du har vært! Genseren er råfin! Nyt den!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...