22.4.09

Tollvesenet leker Synske Suzanne

Jeg har regna litt på det, og funnet ut at jeg det siste året har betalt 4500,- i forenkla tollavgift til Tollvesenet/Posten. Moms til Staten, avgift til Posten, rettere sagt. For som alle vet skal man betale moms på alle varer fra utlandet som koster mer enn 200,-, og i tillegg kommer Postens avgift for å ta seg av dette for oss. Og jeg har kjøpt en del garn det siste året. Når jeg kjøper garn for over 200,- fra utlandet så har det stort sett kommet på 170-230 kr for hver pakke. En del pakker fra utlandet med andre ord, og en del moms og avgifter.

Noen pakker på over 200 kr. har gått igjennom uten å ha blitt avgiftsbelagt, men jeg vil påstå at ca. 97 % av alle garnpakkene mine har vært innom Avgiftssentralen. Siden det går til et godt formål (Staten og Posten), siden jeg også har hatt pakker som har lurt seg gjennom uten avgiften og siden det ikke er så mange penger å bråke om, så bryr jeg meg vel egentlig ikke om at jeg i sist uke måtte betale 170,- i avgifter på en presang fra USA?

Egentlig ikke. Egentlig tenkte jeg: Shit au, easy come, easy go. Og jeg gidder ikke å si jeg gjør det for prinsippets skyld heller. Det bare er så innmari irriterende. Som en stein i skoen, som om hvis jeg ikke sier dette høyt så vil noen komme til å forlange å få lov til å rævpule meg i morgen.

Historien er kort og enkelt fortalt: Jeg bytta et garnnøste med en dame i US; jeg sendte henne 1 garnnøste og hun sendte meg 1 i retur.

Ikke at det spiller noen rolle, men det var dette Bugga-garnet. Hun sendte meg det via Posten, men krysset av feil boks (Kommersielt) før hun retta det til Gave. Noe det uten tvil er. Hvis ikke Wollmeise-garnet nå er blitt en egen valuta.


Og fordi hun retta det så ble det fanget opp maskinelt hos Tollvesenet (eller er det Posten?), og det er her det begynner å bli vanskelig. I stedet for å akseptere rettelsen ved ikke-maskinell gjennomsyn så har Tollvesenet tolket innholdet:
"Når det gjelder Tollvesenets rutiner for å vurdere om en sending er en privat gave eller ikke, så legges mange kriterier til grunn ved slike undersøkelser.
Det ankommer enorme mengder sendinger for tollvurdering ved våre importlager. Svært mange av disse sendingene er varer som er kjøpt via internettkjøp, privatpersoner i mellom. De aller fleste slike sendinger er krysset av i rubrikken for "gave" selv om disse altså ikke er gaver - etter Tollvesenets regler for import.
Siden så mange sendinger er feilaktig avkrysset, så må altså også andre kriterier enn dette krysset legges til grunn ved tollvurderingen."
Hvilke andre kriterier har de lagt til grunn for pakka mi da?
Jo. For å finne ut det kan jeg klage på avgjørelsen deres. Det koster meg 430 kr., men da skal jeg i hvert fall få igjen mine 170 kroner. Ingen skal komme å si at ikke de gjør sitt beste for å yte maks tjeneste!

Nøstet med Bugga har kostet meg den nette sum av 435 kr.
100 gram = 435 kr.
200 for det opprinnelige nøstet med Wollmeise som jeg sendte til USA, 65 kr. i porto til USA, 170 kr. i avgifter til Posten. 435 kr for 100 gram Bugga.

Og hvem er jeg som gidder å lage et blogginnlegg på grunnlag av 170 kr.? Tja, en idiot uansett hvordan jeg vrir og vender på det. Men fint garn, det har jeg!

31 kommentarer:

  1. Nok en eksempel på at Posten ikke burde hatt monopol på postsendinger til og fra, og i Norge!
    Er jo vannvittig at det koster en liten formue og klage på de også... Eller, det var vel Tollvesenet. Men for meg så går i grunn Posten og Tollvesenet for det samme her.

    Håper du får masse glede av garnet ditt i alle fall :)

    SvarSlett
  2. Hvordan kan en statlig myndighet ta (masse) betalt for å behandle en klage? Dette virker som skremme-taktikk for å slippe å forhold seg til kritiske kunder. Jeg ville gått til Forbrukerrådet.

    SvarSlett
  3. Jeg mener faktisk det er SV (Sosialistisk Vensterparti) som er skurken her. Ikke mer skurk enn alle andre partier som har gått tilbake på valgløftene sine, men fordi jeg trodde på dem, SV altså. Nå er det bare Fremskrittpartiet igjen som står på denne saken, og det er valg til høsten ... Så skal jeg stemme FrP for å få lov til å betale å komme på sykehjem om noen år, eller skal jeg la være og måtte betale flere tusen kr hvert år for garnet - dét er spørsmålet. Akkurat nå ;)

    SvarSlett
  4. Send dette blogginnlegget til SV, de trenger noen innspill fra grasrota. (dvs, garnfeinsmeckere er kanskje ikke grasrota akkurat, men send det likevel!)

    SvarSlett
  5. I have a hate/hate relationship with Posten, especially after last summer's change in Recommandert prices.

    I sent a cashmir shawl I knitted for a friend's wedding and the shawl itself weight a lofty 90g. It did not, however, fit into a flat B5 envelope, but instead I put it in a larger padded envelope. And paid 300kr to get it to Finland with a tracking number, just because it wasn't a flat B5.

    I also ordered a book from Amazon.jp - it took 3 days for it to arrive from Tokyo through Paris to Oslo. And another 3 days to get from Oslo to Trondheim...

    And don't get me started on the 200kr limit, which in this day and age is absolutely ridiculous. Granted that because of the general price-level in Norway they really don't WANT people to buy cheaper stuff from online and 200kr makes sure of that.

    Grr.

    SvarSlett
  6. Det handler jo ikke egentlig om mengden penger, det handler jo mer om at det er sure penger. Helt enig.

    SvarSlett
  7. Ja, jeg tar av meg hatten for Postens serviceinnstilling! Koster det 430 å klage????????????

    Dette er et veldig bra innlegg. Saken er jo at de færreste gidder/orker/har kapasitet til å sette seg inn i alle regler som gjelder. Vi bare betaler og ser glade ut. Ofte betaler vi altfor mye. Og det blir gjort massevis av feil. Og noen sitter og håver inn masse penger på dette.

    At det skal koste 430 kr å klage til en Statlig instans, hører jo ikke hjemme i et land som Norge. Men hvem orker å klage på klageavgiften? Og til hvem skal man klage? Strikkelise foreslår Forbrukerrådet. Eller kanskje TV2 hjelper deg???

    Det er slitsomt å føre en klage, og det koster tid og krefter, så det ender som oftest med at ingen gidder/orker det.

    Nei, SETT OPP BELØPET for tollfritt kjøp og LAG ENKLERE REGLER som det går an å følge og forstå! Det vil alle parter tjene på!

    SvarSlett
  8. Och jag som trodde att ALLT i Norge bara var great!
    ;-)
    Nu har du tagit ifrån mig min vackra illusion.

    Men jag har haft liknande problem med posten i Sverige.
    Något jag tycker är orättvist är att tullen på böcker till exempel är ganska låg (ungefär 5 procent tror jag) medan tullen på garn är jättehög (bortåt 20 procent).
    Det är både obegripligt och orättvist!

    Johanne

    SvarSlett
  9. Støtter deg! Klag om du orkar - eg kan ikkje forstå korleis eit demokratisk land kan forsvara at det kostar nok å klaga? Elles er den 200 kroners grensa heilt dustete - den har visst røter tilbake på 70-talet er det slik?
    Heilt på trynet.

    SvarSlett
  10. Hæ? koster det penger at de skal behandle en klage? Pussig taktikk, og avskrekkende for at man i det hele tatt tør klage.

    SvarSlett
  11. Hi,hi,hi... ja du jeg har vært der selv- i snak med toldvæsnet med Gaver fra Norge til Dk.. det kan være like dyrt det.!!!
    Det er nok her staten tjener ind millionerne- nåh, ja og så er Faxe Kommune godt igang med at spare væk alt indenfor skolevæsnet--- godt gået / eller god dag mand økseskaft.
    Hvordan skal dette ende--også på jordens dag ( idag..22/4)

    SvarSlett
  12. By the way: har givet dig en award. kik forbi hos mig og se :-)

    SvarSlett
  13. At det skal koste 430 kroner for å klage høres jo nærmest ut som en aprilspøk!?! Rent prinsipielt betyr jo det at de som har råd kan klage, mens de som ikke har råd mister alle rettigheter? Nei, dette er for sprøtt. Jeg lurer på om dette er noe Tollvesenet har funnet på selv, eller om det er føringer fra politisk hold? Det kunne vært veldig interessant å få svar på det.

    SvarSlett
  14. Synes du ikke har noe verdens ting å klage på jeg. Du har byttet skriver du - mao det er ingen gave men noe du har betalt for med varer. Da er du utenfor avgiftsfritaket.

    At man velger å kjøpe ting fra utlandet er et valg. Tollreglene - som verken er Postens eller Tollvesenets ansvar - men lovgivende myndighets ansvar at eksisterer, er helt klare. At Posten tar et gebyr for å gjøre arbeidet for deg er ikke noe annet enn at en hvilken som helst speditør tar slikt gebyr.

    Jeg antar at mye av garnet ditt er kommet fra EU. Husk at du som nordmann har fått avgiftsfritak i EU, så du har i utgangspunktet fått handlet en total avgiftsfri vare. Synes du at det er riktig vis a vis ordinære butikker i Norge at fribeløpet skal økes? Mao at du som forbruker skal ha rett til å kjøpe avgiftsfritt fra EU. Det er konkurransevridning det.

    SvarSlett
  15. Hilde, dette sto det:

    "Dersom du skulle være uenig i en forenklet tollbehandling igjen, bes du henvende deg til oss før du henter sendingen. Vi har da anledning til å tollvurdere den en gang til, og også muligheten til å kunne foreta en endring av fortollingen i systemet (dersom du fremlegger dokumentasjon som tilsier at tollbehandlingen skal endres). Etter at sendingen er utlevert, lukkes fortollingen i systemet og det er ikke lenger mulig for oss (Posten) å endre en fortolling i Tollvesenets system. Dette til informasjon.

    Ved søknad om omberegning etter utlevering tar vi betalt med kr 430,- for å behandle slike søknader (mot Tollvesenet/på vegne av importør) dersom vi ikke kan lastes for feil."

    Og så i neste brev:
    "Dersom vi ikke kan lastes for feil (slik som ved denne saken) ville vi tatt betalt for å gjøre jobben mot Tollvesenet for deg. Derfor ble prisen for jobben opplyst, samt forklaring på reglene." Min uthevning. Jeg er ikke engang sikker på hvem jeg prater med, jeg? Posten forholder seg til Tollvesenet, men snakker jeg med et to-hodet monster?
    Kan jeg si jeg er litt forvirra?

    SvarSlett
  16. Det jeg ikke skjønner, er at det blir moms i det hele tatt. Ett nøste Bugga koster da under 200 kroner?

    SvarSlett
  17. Allium, det skal verken være moms eller fortollingsgebyr på denne pakka siden den er en (faktisk) gave, og på gaver under 1000,- skal man verken betale moms eller forenkla fortollingssgebyr. Posten/Tollvesnet har gjort en feil fordi de trodde det var noe jeg hadde kjøpt. De tror rett og slett ikke på meg, eller rettere sagt på hun som har kryssa av for gave, hun i USA. På at det er en gave. Og det ser ikke ut til at Ma-2 gjør heller. Tror på meg når jeg sier det er en gave som jeg ikke skulle betale verken moms eller fortollingsgebyr på.
    Det er derfor det blir absurd, det hele. Som sagt, hva er 170 kr for en god historie ;)

    SvarSlett
  18. Allium, nå skjønte jeg hva du mente. Eieren av Bugga-nøstet skrev på verdien som $40. Så lenge det er en gave og den er under 1000 kr skulle ikke det bety noe. Jeg vet ikke hvorfor hun har satt opp 40, men kanskje en slags forsikring?

    SvarSlett
  19. Hvis det er så at du har "betalt" ditt nøste Bugga med et Wollmeisegarn til 200 kroner, så skulle du vel være akkurat innenfor grensa da? Eller går grensa til 199 kroner, slik at du er 1 krone over? Eller skal det tas utgangspunkt i hva et nøste Bugga koster i USA?

    Har jeg forstått det riktig hvis det er slik:
    1. Posten foretar tollbehandling på vegne av Tollvesenet.
    2. Hvis du er uenig i avgjørelsen deres, så tar Posten en ny vurdering gratis. Deretter blir saken "lukket".
    3. Hvis du er uenig i den nye vurderingen til Posten, så kan Posten sende en klage, på vegne av deg til Tollvesenet, på avgjørelsen som nettopp Posten har tatt.
    4. Hvis Tollvesenet viser seg å være enige med deg, så tar ikke Posten betalt for klagejobben de har gjort.
    5. Hvis Tollvesenet mener Postens avgjørelse er riktig, straffes du med å måtte betale enda 430 kroner til Posten i tillegg, fordi du har klaget og alle instansene mener du har feil??

    Eller kanskje jeg også er litt forvirret?

    SvarSlett
  20. Ja, dette begynner å bli forvirrende!
    Løsningen må være å dra til ytlandet og kjøpe garnet selv, slik du har gjort ;-)) Så mye som du har betalt i avgifter, må jo det være like greit. Og så får du jo turen på kjøpet! Hva er øvre beløpsgrense her?

    SvarSlett
  21. Du sier selv rett ut at du har byttet. En gave er en ting uten vederlag. Mener du virkelig at hvis du strikker fire sjal for rørleggeren din og han skifter ut pakninger i hele huset, så er det ikke svart arbeid? Så dum er du faktisk ikke, det tror jeg ikke noe på.

    SvarSlett
  22. Å ja, det visste jeg faktisk ikke, der kan du se hvor dum jeg er, Ma-2! Jeg trodde det var en gave så lenge jeg ikke betalte for den. Ja, ja, som sagt, en god historie for 170 kr.

    SvarSlett
  23. Pinneguri - mine svar er tuftet i hva du selv har opplyst om hva du har gjort.

    Pinneguri DU har sagt at du BYTTET garn. DU har sagt at dere satt en verdi på byttet som var på mer enn kr 200. Et bytte er ingen gave, det er ytelse mot ytelse. Gave er ytelse uten motytelse. Så enkelt er det faktisk - elementær jus egentlig. Det vil ALDRI bli noen gave hvis man yter noe tilbake, juridisk sett.

    Poenget er ytelse mot ytelse.

    SvarSlett
  24. Flere enn meg som syns det er utrolig hva man får for 170 kr i dag :D)

    SvarSlett
  25. For 170 kr får jeg i alle fall ett smil om munnen, synes du skriver utrolig godt :)
    Kos deg med bugga-garnet, du..

    SvarSlett
  26. OK, folks, that's it, drama over, move along.

    Jeg har rydda opp her og gjort bloggen min moderatorstyrt. Alle er fortsatt velkommen til å si akkurat hva de vil på bloggen min. Men det skal være med stil.
    Min stil.

    SvarSlett
  27. Hei Ann.

    Nå lærte jeg å noe nytt. Jeg har før fått gaver, som har blitt merket feil. Mannen til en vennine av meg sendte og har trodde at annet var gave ;o)
    Men, jeg har de ganger slikt skjedd alltid fått bekreftelse ifra avsender, sendt det til de som tar seg av fortollingen som oftest posten. Har da alltid fått ut pakken uten noe problem.

    Ellers er jeg helt enig med deg, en gave er en gave :o)

    SvarSlett
  28. Akk ja. Jeg er ikke helt sikker på om jeg ble så mye klokere av debatten her, jeg datt visst litt av det juridiske lasset, men underholdende var det! SÅ bra med en blogg som skiller seg ut fra den gemene hop!!

    Og jeg håper du vil vise frem Bugga-sokkene til over 400 kroner når de foreligger!

    God helg!

    SvarSlett
  29. Jeg synes du skulle klaget, jeg. Bare for prinsippets skyld.

    En gave er en gave, selv om dere bytter. Vi bytter julegaver hvert år i min familie ihvertfall - altså gir gaver til hverandre. Og bursdagsgaver. Og andre oppmerksomhetsgaver. Vi bytter gaver stadig vekk med hverandre.

    Det er laaaaaang vei fra slike gaver til å bytte varer & tjenester med rørlegger'n eller hvem det nå skal være.

    SvarSlett
  30. Irene, jeg begynte på et langt svar, men jeg tror bare det fører til at debatten blusser opp igjen og det har jeg ikke tid og lyst til så jeg lar det ligge.
    Skulle det bli aktuelt en annen gang så skal jeg nok ta det opp igjen i en post. Ved valget til høsten for eksempel ;/

    SvarSlett
  31. Dessverre er det ikke bare Posten som holder på med dette. Man må faktisk lære avsender noe om hvordan en pakke/et brev til Norge skal merkes for å bli rettferdig behandlet. Siden det også er moms og andre avgifter på tjenester, skal det beregnes slike også av portoen som er betalt. Hvorfor denne da ikke er momsfri i opprinnelseslandet er for meg ukjent. Men det er altså varen + porto som ikke må overstige kr 200.-. Når hun merket sendingen med 40 dollar, s¨ligger Postens valutakurs 1 uke etter odinær kurs. Så hva var kursen når pakken ankom Norge? I dagens kurs vil 40 dollar bli ca kr 230.- uten porto. Så derfor ble pakken fanget opp selv om det sto gave på sendingen. Begrunnelsen du fikk fra Posten er bare rent vås og har med personene som jobber der å gjøre ikke det ordrette lovverket! Såpass har jeg da lært etter hvert :)
    Og så har jeg fjrnet den koden man må skrive for å bevise at man ikke er en robot på min blogg for i 90% av tilfellene er det bare helt håpløst å tyde hva som står skrevet..........

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.