15.10.07

Tatt av votten

Jeg er blitt helt skrullete etter å strikke 'Sea Mineral Mittens'. Sikkert verre ting å strikke?


Jeg varierer mønsteret til Spillyjane; jeg strikker med 70 masker hun med 80, jeg strikker med et skotsk garn fra Danmark (!), hun med knitpicks palette. Og jeg har justert det litt etter sånn som jeg pleier å strikke mønstervotter: "Sømmen" ligger på nedsiden av håndflaten på begge vottene i stedet for på hver sin side, og jeg velger å ta av 13 masker til tommel på ekstra tråd i stedet for å strikke 13 masker over med kontrasttråd. Fordelen som jeg ser det er at jeg slipper den løse tråden fra hovedgarnet på baksiden - jeg legger heller opp 13 nye masker umiddelbart med hovedtråden.

---- Redigert 18.10.07 -------

Jeg må bare lage en lenke til nanettebs fantastiske flotte variasjon av den samme votten. Jeg sier bare: Gå ut og tolk!
----------

Det har vært noen deilige dager i Oslo. Jeg var også innom garnbutikken Tjorven på Majorstua. Fyttegrisen for en herlig garnbutikk! Omtrent som å komme inn i Pippi Langstrømpes godtebutikk, husker du den? Rad på rad med farger og slikkerier man ønsker å ta opp gullet og bruke. Og ikke visste jeg at Du store Alpakka hadde kommet med så mye nytt alpakkagarn i så herlige melerte farger! *Sukk*
Så stakk jeg innom Oslos rareste hobbyforretning, den i Pilestredet (husker ikke hva den heter). Nesten helt umulig å komme inn døra på grunn av ting&tang. Det jeg ønsket å finne var a) sokkestrekker, og b) syltynn heklenål som jeg kan bruke i perlestrikking. Eieren kunne ikke hjelpe meg med noen av delene, men hun foreslo en tynn metalltråd i stedet. Og perleposene klarte jeg å finne fram til sjøl.


Den lille rosa lappen har jeg brukt ståltråden for å få på perler. Fordelen er at man ikke har med seg perlene ned tråden, men trær de på etter hvert som man strikker.
En lur teknikk, men litt tidskrevende.

7 kommentarer:

  1. Det er flotte votter du strikker. Den ståltråden og perlene klarer jeg ikke helt se for meg hvordan du gjør. Kan du ta bilder? (Jeg må nok få det inn med teskje).

    Jeg har svart på kommentaren du la igjen på pulsvarmer-posten :-)

    SvarSlett
  2. Anonym15.10.07

    Så flotte vottene blir, altså! Og perler har du kjøpt også. Nå er det lenge siden jeg har brukt perler i strikkingen. Kanskje på tide!

    SvarSlett
  3. Hi :) I found my Hippo at knitpicks.com, it is made by Clover so if your LYS sells Clover, they might be able to get them. There are four different types of these animals, and they're really handy :)

    SvarSlett
  4. Sokkestrekker - er det det samme som heter "sock blocker" på fremmedlandsk?

    Jeg har laget selv. Du finner en fremgangsmåte her:

    http://littlesesameknits.blogspot.com/2007/04/super-easy-diy-sock-blockers-tutorial.html

    SvarSlett
  5. Anonym16.10.07

    Virkelig nydelig fargekombinasjon i de isblå og lilla vottene. De blir flotte, får nesten litt lyst til å prøve selv ;)

    SvarSlett
  6. Rar hobbybutikk i Pilestredet?
    Det høres farlig spennende ut ...

    Husker du hva den heter?

    SvarSlett
  7. For andre som også er interssert i navnet på den rare hobbybutikken: Jeg tror det er denne, Globus hobby. Kan noen stikke innom og sjekke ;)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...