21.10.07

Jeg syns det er vanskelig å være norsk

Men så er det stunder jeg tenker at det egentlig er ganske fint å være norsk - hva jeg nå kan mene med norsk.

For eksempel så blir jeg veldig stolt når jeg ser hva folk bak strikkefabrikken Oleana får til. Helt utrolig den kvaliteten de har, uansett hvilken standard man måler opp mot, uansett om det er norskskapt. Hvorfor jeg skulle bli stolt er jo også litt underlig, men det er vel noe med å føle samhørighet med ideene, kanskje? At det beste i det vi kaller norsk kultur er en skikkelig gryterett av elementer som er kommet fra mange land og fått den gjenkjennelige formen som vi kaller norsk? Like norskt som risgrøt på lørdagene ;)

Jeg var på utstilling i dag, og da kommer det sånne ideer inni hodet mitt.


Her på Vestlandet fortsetter strikkeåret Strikk7 med Oleana-utstillingen Bare femten ...Permanenten.


Hvis du har tid og lyst til å vite mer om Oleana, sett i en kunst- og designmessig sammenheng så anbefaler jeg artikkelen til førstekonservator Ylvisåker som sto i Kunst & Kultur i 2006.

4 kommentarer:

  1. Jeg leste artikkelen, og det var spennende å lese mer om Oleana. Det er virkelig flotte klær. Både fargene, og ikke minst de flotte avslutningene rundt kanter og ermer :-)

    SvarSlett
  2. Anonym23.10.07

    Oleana har utruleg mykje flott! Og veldig billig garn når dei har garnutsal *fnis* Utstillinga ser flott ut. Kjekt at du tar bilde, så får vi andre sjå òg ;)

    SvarSlett
  3. Anonym24.10.07

    Ja, kjempefine bilder, altså.
    Jeg blir noen ganger veldig norsk når jeg er i utlandet. Og helgen hadde vi Dansker på besøk, og da vil vi jo vise dem litt Norsk kultur osv.....De var overveldende over trehusene. Og jeg synes jo murhusene i DK er så fascinerende..........!

    SvarSlett
  4. Anonym24.10.07

    Du får lese kommentarane på siste innlegget mitt ein gong til ;)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...