1.1.07

FO - tøfler. Og åkk&stønn over service.


Her går det unna, enda ett prosjekt som er unnagjort :) Nå skal det sies at det var ikke mye til prosjekt dette, jeg strikka de i løpet av en TV-kveld.


Jeg brukte to nøster av sokkegarnet, som var "butikkens billigste garn"*) forøvrig. Var det noe med 13 kroner per nøste, tro?

Mønsteret er som følger:
Strikkes på pinne 5,5, med begge nøstene samtidig for å at de skal bli tykke og sterke.

Legg opp 33 masker med begge garnene, og strikk fram og tilbake den første delen av tøflen.

Strikk 5 rette, 1 vrang, strikk rett 6+1+7+1+6, 1 vrang, 5 rette. Snu og strikk rett 5+1+6, 1 vrang, 7 rett, 1 vrang, rett 6+1+5. Dette strikkes sånn annenhver pinne for da får man kanteffekt.
Jeg strikka 14 x 2 omganger (= 28 omganger tilsammen), så felte jeg 4 masker på hver side før jeg begynte med andre halvdelen, der det strikkes rundt i stedet for fram og tilbake.
Over vristen la jeg opp 7 masker og strikket 1 rett og 1 vrang til tøflen var lang nok til foten min. Det vil si, jeg prøvde å lage den litt for kort fordi min erfaring er at den vier seg en del ut. Jeg felte til tærne over ca. 6 omganger, tok av 8 masker som jeg snurpet sammen. Så sydde jeg sammen bak hælen.

Var dette klart eller helt på jordet?

*) Garnbutikkens kommentar. Jeg har et noe anstrengt forhold til denne garnbutikken - som ikke må mistolkes som min andre garnbutikk, Pinnsvin Design!

Sist gang jeg var innom denne navnløse butikken spurte jeg etter mønstre til sjal. Dama bak disken gav meg en perm, men jeg fant ikke det jeg lette etter. Så jeg spurte om hun hadde noen flere mønstre.
- Ja, det kan ligge noen inneimellom i de andre permene, men vi kan ikke gå igjen alle dem.
Hva svarer man til sånt? Enten så vet man hvor man har ting, eller så får man vel være servicevennlig nok til å være med å lete, da?
Jeg svarte lakonisk:
- Nei, det kan vi jo ikke.

Nå skal det sies at jeg er en typisk krevende kunde, jeg er så gammel at jeg forventer service. Jeg veit det er mange uti det store blågglandet som ikke gjør det og som skjønner dama bak disken godt. Dette er ikke min første opplevelse av dårlig service, og det vil ikke være siste. Og jeg vil fortsette å kommentere det.

Men da er det vel rett og rimelig at jeg kommenterer GOD service også? Her i Bergen har jeg opplevd det to ganger. En gang på Benetton på Bystasjonen (en ung jente bak disken som bare var helt fantastisk!). Og nå sist gang på - Pinnsvin Design. Hun mente hun hadde sett et sjal i et av bladene hun har, og vi begynte å titte. Men i stedet for å fortsette å gå igjenom alt så foreslo hun at hun skulle se etter det for meg til neste gang ... og det er jo sånn man får kundene til å komme tilbake, er det ikke?

3 kommentarer:

  1. Bente B3.1.07

    Hi hi, skjønner godt at du er frustrert over denne servicen, eller mangelen på service mener jeg...

    Sjalet ditt er bare så utrolig lekkert, måtte bare nevne det også, da!! Ja, også godt nytt år :D

    SvarSlett
  2. en utfordring til deg i bloggen min. ha en fin helg! :)

    SvarSlett
  3. Dårlig service er utrolig frustrerende, og jeg skulle ønske jeg var tøff nok til å si det til dem der og da.

    Heldigvis er mine lokale garnbutikker veldig bra, har til og med fått garn på krita! :-D

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.